Column: Pim Hilferink

Over Big Data, Business Intelligence en Big Business

In deze uitgave leest verschillende artikelen over het thema convergentie, waarin het gaat over het naar elkaar toegroeien van de werelden van telecom, elektrotechniek, IT en (hyper) converged infrastructuur.


Eén van de groeimotoren achter deze ontwikkeling is het feit dat digitalisering van onze maatschappij op steeds meer gebieden vorm krijgt en om zich heen grijpt. In de zakelijke markt waarin we met ons allen actief zijn, zijn ‘operational excellence’ en ‘optimale klanttevredenheid’ de kernwaarden waar het zowel intern als extern steeds meer om draait.

Slimme ICT

Slimme ICT moet ons daarbij helpen. ICT is van zichzelf natuurlijk niet slim, het gaat erom wat wij erin stoppen en wat de hard- en software daar vervolgens mee doet, zodat een enorme hoeveelheid verschillende (big) data met Business Intelligence (BI) applicaties in bruikbare informatie wordt omgezet. De afgelopen jaren is de technologie op dit gebied steeds verder verfijnd en zijn systemen dankzij kunstmatige intelligentie tot op zekere hoogte ‘zelflerend’ geworden en kunnen – op basis van analyses van de historie – van voorspellende waarde zijn bij het nemen van zakelijke beslissingen. De onstuitbare opkomst van IoT gaat daarbij zeker voor een stroomversnelling zorgen.

Big Data en BI leveren de informatie waarmee operationele processen worden verbeterd, waarbij ‘automatisering van de automatisering’ routinewerk van de mens overneemt. Daardoor kan de mens zijn tijd besteden aan onderwerpen die echte toegevoegde waarde opleveren, zoals het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten aan de businesskant, of het overtreffen van de verwachtingen als het op klantcontacten aankomt. Goed ingerichte en flexibele systemen ondersteunen medewerkers daarbij met informatie en suggesties, waardoor het klantcontact altijd optimaal verloopt, ook als de vaste contactpersoon er een keer niet is.

Business transformatie Big Data en BI zijn ook de drivers achter het succes van de e-tailbranche, die met een enorm assortiment, de scherpste prijzen en steeds flexibeler leverings- en betalingsmogelijkheden jaar op jaar met dubbele cijfers weet te groeien en het de traditionele retailers en resellers steeds lastiger maakt. Wat kunnen die laatste doen om te overleven en hun business te transformeren naar ‘big business’, met een propositie met toegevoegde waarde die de ‘concurrentie’ niet zo snel zal kunnen evenaren?

In ChannelConnect magazine nummer 8, alweer de laatste van dit jaar en met het thema ‘ICT centraal in Nederland’, spreken we met een groot aantal ‘captains of industry’. Maar ook de jonge, startende ondernemer met een innovatieve business case komt aan bod. Wilt u meebepalen wie we aan het woord laten? Stuur ons dan een e-mail met de naam van uw kandidaat en een korte motivatie waarom hij of zij niet zou mogen ontbreken in ons magazine. We zijn benieuwd!

Pim Hilferink ChannelConnect
Reageren? pim@channelconnect.nl

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2016]