Het jaar 2017 is ten einde en dat is een mooi moment om even terug te kijken op wat er allemaal is gebeurd. De enkele jaren ingezette digitale transformatie heeft zich verder doorgezet en bestrijkt nog meer facetten van ons zakelijk en persoonlijk leven.
Wat me verder dit jaar is opgevallen in de vele persoonlijke gesprekken die ik dit jaar met vendors, distributeurs en business partners heb mogen voeren is dat termen als ‘klantgerichtheid’ of ‘customer focus’ – tot niet zolang geleden vooral met de mond beleden – nu echt handen en voeten krijgen in de marktbenadering van vrijwel alle channelpartners.
Vandaag de dag zijn het de klanten – consumenten of de business binnen organisaties – die bepalen hoe ICT, in welke vorm dan ook, hen zou moeten helpen bij het veraangenamen van hun leef- en werkomgeving en het ondersteunen van het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Technologie wordt vooral beoordeeld op de ‘business outcome’, het gewenste resultaat, en zo hoort het ook.
Bij de vele ontwikkelingen in onze branche was, is en blijft security een zeer belangrijk onderwerp. Ook in 2017 zagen we weer een paar mega-uitbraken met onder meer Wannacry, Petya/ NonPetya, waarbij talloze particulieren en bedrijven, waaronder de Rotterdamse haven, het slachtoffer werden. Een uitdaging voor het channel om behalve state-of-the-art technologie in te zetten ook met name de gebruikers nu eindelijk eens te gaan doordringen van hun eigen verantwoordelijkheid om zorgvuldiger om te gaan met hun digitale leven.
Wellicht dat de invoering van GDPR, volgend jaar mei, daarbij een soort stok achter de deur kan worden. Want natuurlijk mag de overheid van bedrijven en organisaties die werken met de persoonlijke gegevens van mensen, verwachten dat die daar zorgvuldig mee omgaan op straffe van forse boetes. Maar wat ik in de discussie rondom de invoering van de nieuwe wetgeving een beetje mis is de eigen verantwoordelijkheid van iedere burger om niet één, maar twee keer na te denken voordat je persoonlijke gegevens via internet met anderen deelt. Dat geldt natuurlijk idem dito met een ster wanneer je in je werk met andermans data – dus ook die van je werkgever – aan de slag bent.
Los van dit persoonlijke pleidooi verwacht ik dat ook in 2018 de economische groei, en daarmee ook de groeikansen voor de branche zullen doorzetten. Het niveau van eind jaren ’80, begin ’90 – voor wie zich die periode nog kan herinneren – zullen we nooit meer evenaren, maar de double-digit groeiverwachtingen in vele sectoren zijn beslist een bemoedigende ontwikkeling. Ik wens u voor 2018 alle succes en gezondheid toe.
Reageren? pim@channelconnect.nl
@pimhilferink
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]