Column: Don Quichot – Pieter Waasdorp

Het jaar was nog maar net begonnen toen KPN aankondigde om de drie populaire merken XS4ALL, Yes en Telfort op te doeken. Het nieuws sloeg in als een bom. Maar het besluit zal in de directiekamers van de diverse challengers met gejuich en gegniffel zijn ontvangen. Sterker nog: ik durf te beweren dat de door hen in de haast aangerukte en goed gekoelde champagne rijkelijk werd geconsumeerd.

Al met al past deze voor velen verrassende stap prima in de consolidatieslag die op dit moment in de Nederlandse telecommarkt plaatsvindt. Tele2 opgeslokt door T-Mobile, Vodafone en Ziggo samen en nu merkconcentratie bij lands marktleider. Echter, KPN had niet gerekend op de vox populi. Onder aanvoering van Kirsten Verdel, een zelfbenoemd publiciste, politica en bestuurskundige, werd waarachtig een actiegroep opgericht en er kwam zelfs alras een website met de welluidende naam XS4Allmoetblijven.nl. Binnen mum van tijd hadden Kirsten c.s. meer dan 45.000 ondertekeningen van hun online petitie. En hier kon zelfs KPN niet meer omheen: het grootste netwerk van Nederland bood al snel aan om met de barricaderidders om tafel te gaan.

Voor deze dappere strijders staat XS4ALL voor veel meer dan gewoon een internetprovider. Activisme zit in het DNA van XS4ALL en daar is volgens de actievoerders op dit moment in ons land geen alternatief voor. En wij, nuchtere en simpele ICT’ers maar denken dat XS4ALL een ISP was zoals er zoveel zijn. Toch knap dat XS4ALL ondanks de overname in 1998(!) door KPN zo’n sterk merk bleef.

Maar goed. Alle mooie en vooral nobele woorden ten spijt, lijkt de nu gestarte actie volslagen kansloos. KPN had XS4ALL, dat in 1993 door de Nederlandse hackersorganisatie Hack-Tic is opgericht, niet overgenomen uit ideële overwegingen.

Het ging hen keihard om de munten. En dat wisten de roemruchte eigenaren van destijds ook. Hoewel sommigen van hen zelfs zijn toegetreden tot het illustere gezelschap actievoerders, moeten zij niet vergeten dat zij jaren geleden ongetwijfeld niet met lege handen zijn achterbleven na de verkoop aan de grote ‘vijand’ KPN. Deze laatste groep Don Quichotjes heeft op zijn minst een aura van hypocrisie om zich heen.

Waar consumenten een succesvolle actie begonnen met het ophalen van handtekeningen voor het behoud van XS4ALL, bleef het ijzingwekkend stil in het partnerkanaal. Telfort Zakelijk weg? Yes Telecom weg? Wat doet dit met de resellers? Ogenschijnlijk blijft het kanaal apathisch en vertwijfeld achter. Van enige actie lijkt geen sprake.

De nieuwe KPN-topman Maximo Ibarra toonde met de maatregel in ieder geval aan dat hij vastbesloten is om daadkrachtig op te treden. Eventueel gedane toezeggingen van KPN naar zijn partners, die zich jarenlang hebben ingezet om deze merken te laten groeien, lijken nu niet zoveel meer waard te zijn. Het doet een beetje denken aan los zand: voordat je het door hebt, glipt het tussen je vingers weg.

Maar hadden wij niet beter moeten weten? En misschien wat minder verbaasd moeten zijn over de acties van het groenste netwerk van Nederland? Het is namelijk niet de eerste keer dat onze nationale trots zoiets doet. En – dat kan ik gerust zeggen – zeker ook niet de laatste keer.

Pieter Waasdorp is managing director bij Renewd. In ChannelConnect beschouwt deze telecomveteraan – met jarenlange achtergrond in telecomdistributie – met een fraaie knipoog de actualiteit in het ICT-kanaal. Reageren? p.waasdorp@renewd.com