Het jaar 2016 ligt net achter ons en 2017 is begonnen. Er is veel gebeurd in 2016 en dat zal in 2017 niet anders zijn. Transformatie, digitaal of anderszins, was wel het ‘buzzword’ van het afgelopen jaar. Voor de maatschappij, voor het kanaal, voor ChannelConnect én voor mijzelf.
ICT heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot één van de belangrijkste katalysatoren voor transformatie in onze economie en maatschappij. Mobiliteit, altijd en overal bereikbaar zijn, samenwerken, sociale netwerken, de business als ‘spelbepaler’ voor IT, apps en infrastructuur uit de cloud, betalen op basis van verbruik, de inzet van IoT voor het verkrijgen van nieuwe en diepere inzichten in allerlei processen. Het lijstje kansen en uitdagingen voor het kanaal is vrijwel onuitputtelijk. Maar even talrijk zijn de veranderingen in klantbenadering en businessmodellen waaraan succesvolle channelpartners zich moeten aanpassen.
Gelukkig worden ze daarbij steeds professioneler ondersteund door fabrikanten en hun distributeurs, die steeds beter leren luisteren naar de wensen van eindgebruikers en door toenemend gebruik van open standaarden en API’s laten zien dat ze hun bijdrage willen leveren aan de geïntegreerde totaaloplossing waar klanten om vragen. Software en innovatieve zakelijke apps zijn leidend in de business, de onderliggende (hardware-) infrastructuur is faciliterend geworden.
Voor ChannelConnect was 2016 een belangrijk overgangsjaar. Na de formalisering van de overname van het magazine en de website door Sellair en de nasleep van het faillissement van de vorige eigenaar ChannelBV konden we uiteindelijk een nieuwe start maken en de hoognodige vernieuwing van onze website en de daarmee samenhangend online activiteiten doorzetten.
In de nieuwe, responsive website komen alle titels nu samen in een overzichtelijk dashboard en dankzij SEO- en SEA-optimalisatie zijn berichten en artikelen van en over u niet alleen beter vindbaar, maar worden via social media als Twitter en LinkedIn gerichter én beter verspreid. Dat gaat niet vanzelf. Als ‘printschrijvers’ volgen we nu regelmatig trainingen in de kunst van het ‘nieuwe schrijven’ en worden we steeds bedrevener in het selecteren van de juiste ‘adwords’ en andere ‘do’s en don’t’s’ die ervoor moeten zorgen dat onze nieuwsberichten en achtergrondartikelen van en voor de channel zo hoog mogelijk ranken in Google. Dat werpt inmiddels meetbare vruchten af en we zullen ook dit jaar blijven investeren in het uitbreiden van onze kennis.
Voor mij persoonlijk was 2016 ook een bijzonder jaar want in augustus bereikte ik de pensioengerechtigde leeftijd. Maar aan stoppen moet ik voorlopig nog niet denken. Daarvoor vind ik het wereldje en de mensen die ik daarin mag ontmoeten nog veel te leuk. Wel kan ik dankzij de overdracht van een aantal werkzaamheden aan collega’s René Frederick en Laurens Koetsier een versnellinkje lager draaien. Dat geeft me extra tijd om meer persoonlijke bezoeken af te leggen en vaker deel te nemen aan de vele events die ook in 2017 weer door en voor het kanaal worden georganiseerd.
Zo belooft 2017 alleen nog maar leuker te worden. En dat wens ik u ook allemaal toe.
Reageren?
pim@channelconnect.nl
@pimhilferink
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2016]