Column: Andere tijden – Mark Hekkelman

 

Andere Tijden, en dan vooral Andere Tijden Sport, is een van mijn favoriete televisieprogramma’s. Heerlijk nostalgisch terugkijken op unieke momenten, historische prestaties en vroegere tijden. En me dan realiseren hoe snel de tijden veranderen. De ontwikkelingen in de sport hebben zich de laatste 25 jaar in een waanzinnige stroomversnelling geëtaleerd, zowel fysiek, in materiaal als (onbegrensde) mogelijkheden.

Met eenzelfde gevoel kijk ik ook vaak naar de telecomwereld. Enerzijds terugkijkend naar hoe de telecommarkt tien tot vijftien jaar terug in al haar glorie haar stempel drukte op de winkelstraat en het zakenleven. Denk maar aan alle gratis mobiele telefoons, de Playstations die al zoete broodjes ‘gratis’ bij abonnementen werden weggegeven en de uitrol van ADSL in Nederland. Hele wijken en buurtcommissies stonden als een soort revolutie op de barricade om ‘snel internet’ in hun dorp te krijgen en het thuiswerken wat haar intrede deed.

Tegenwoordig zijn bepaalde stormen, zoals de mobiele markt, tot rust gekomen en is de telecomwereld in een hele nieuwe fase aangeland. Na de tijd van ‘meer’ bandbreedte, data, en ‘sneller’, internet, zitten we nu in de fase dat telecom van doel op zich naar een middel is verschoven. De markt voor SIM-kaarten verschuift van belkaarten naar een middel om machine-2-machine (M2M) en Internet of Things (IoT)-communicatie te faciliteren. Telecom is in de piramide een laag naar beneden geplaatst. Het gaat er tegenwoordig om wát je ermee kunt, welke nieuwe mogelijkheden ermee voor je ontstaan, in plaats van een netwerk waarmee mensen met elkaar communiceren. Telecom is in 15 jaar veranderd van bellen via communiceren naar nu verbinden. In mijn vorige column schreef ik al over de digitale revolutie en de transformatie die daarmee in de maatschappij is opgetreden. De basis voor veel van deze vernieuwende ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt door waar een tijdperk van telecom ons heeft heengeleid, een waanzinnig netwerk van verbindingen tussen mensen, apparaten en behoeften.

Op de voorgrond kijken we voortdurend naar gebruikerstoepassingen. Hoe maken we het leven van vandaag steeds weer een stukje innovatiever, leuker en makkelijker? Op de achtergrond ligt, zo verwacht ik, de allergrootste verandering in telecom nog voor ons. Het definitief samensmelten van ‘vast’ en ‘mobiel’. Nog steeds praten we anno 2018 over twee markten, twee netwerken, twee technieken. Deze twee werelden beginnen steeds meer substituutproducten van elkaar te worden in plaats van complementair aan elkaar te zijn. Daarom zal er binnen afzienbare tijd sprake zijn van een definitieve samensmelting, te weten ‘een telecommarkt’. En dat maakt de cirkel dan weer rond. Iedereen is weer thuis in hetzelfde segment. Wel zo overzichtelijk.

Mark Hekkelman is eigenaar van @Value2sales en managing director van ContactCare

Reageren?     mark@value2sales.nl

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 7-2017]

Lees het artikel hier in PDF