Column: De waarde van Sorry – Mabel de Vries

 

Waar is die o zo menselijke geste van een oprecht gemeend excuus. Ergens in de digitale communicatie lijken sommige woorden en gebruiken te zijn gedeletet. Hier is het principe van ‘baas boven baas’ en ‘machtsvertoon’ voor in de plaats gekomen.

 

 

Persoonlijke dialogen worden steeds minder gevoerd en bijna alles gaat per mail of app. Dat haalt de context uit een conversatie en staat garant voor een flinke dosis misinterpretatie. Om nog maar de zwijgen van het gebruik van digitale communicatie als opbouw van bewijslast. Droevig en onnodig.

Amper zie of hoor je nog: “Ik weet het niet, maar ik ga het opzoeken.” Of: “Sorry, ik heb een fout gemaakt, dus ik ga naar een oplossing zoeken.” Ergens in het huidige proces van persoonlijke ontwikkeling lijkt het alsof fouten maken niet meer mag. Maar laten we even eerlijk zijn… er is toch niets zo ontwapenend als een oprecht excuus en de belofte tot een oplossing. En dat met de beste intenties. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dat is de realiteit. Hoe onhandig ook.

Vaak is het maken van een fout niet desastreus, maar het verbergen ervan des te meer. Daardoor kan niemand de fout herstellen en kunnen anderen er niet van leren. Tegen de tijd dat het probleem aan het licht komt, is de schade al vele malen groter dan bij de eerste ontdekking ervan… Hoe zonde!!!

Het lerend vermogen van een kind is er toch ook door vallen en opstaan en constant vragen stellen? Wie heeft bepaald dat dat op een bepaalde leeftijd ineens niet meer kan?

Het resultaat: medewerkers die gestrest raken omdat ze zich in een afrekencultuur bevinden en niet meer weten of ze het goed doen of niet. En als ze dan per ongeluk een fout maken, durven ze dit niet toe te geven en modderen nog gestrester verder; een situatie die ongezond, oneerlijk en onnodig is.

Geef mensen de ruimte tot leren en biedt ze een veilige werkomgeving waarin fouten onderdeel zijn van hun ontwikkeling. Wees eerlijk tegenover collega’s en klanten als je het antwoord niet direct weet en vraag om ruimte het grondig uit te zoeken.

Leef en werk weer langs het principe: ‘Doe wat je zegt en zeg wat je doet.’ Alleen dan is het managen van verwachtingen en versterken van relaties weer binnen handbereik. De meeste problemen zijn sneller bespreekbaar als iemand begint met het zeggen van sorry.

Waarom het ons in de loop der tijd door de vingers is geglipt? Ik weet het niet. Sorry, maar ik ga het onderzoeken.

Mabel G. de Vries is Security Lead Digigurus en Founder/Director XSecutive.
Reageren? mabel@digigurus.net

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]

Lees het artikel hier in PDF