Column: Even – Jarco Penning, De SalesCoach

Hoe vier letters iets zeggen. Iets duidelijk maken over de persoon die ze uitspreekt. Ik hoor het woord steeds vaker in zakelijke gesprekken, een soort aha-erlebnis waar ik niet meer vanaf kom. Het heeft me een nieuw inzicht gegeven. In mijn eigen gedrag. Want ik heb me wat ‘afgeēvend’ in mijn leven.

 

 

Wat betekent ‘even’ eigenlijk? Van Dale zegt:
• een korte tijd
• in gelijke mate
• een beetje
• verzachtend
• het maakt me niet uit (het is mij om het even)

Hoe verhoudt de kern van klantcontact – aandacht – zich tot ‘even’?
• efficiënt (kort)
• saai (in gelijke mate)
• niksig (een beetje)
• zweverig (verzachtend)
• onverschillig (om het even)

‘Even’ is dus doordrenkt van snelheid, oppervlakkigheid en verdeeldheid van aandacht. Het is een woord dat hoort bij gele energie: extravert en mensgericht. De feestmakers. De inspiratoren. Degenen die je laten lachen. De mensen vol ideeën.

Ongemak

Ik voelde dus ongemak de afgelopen periode bij de zakelijke gesprekken die ik voerde die doordrenkt waren met het woord ‘even’ vanuit mijn gesprekspartner. Ik kon er mijn vinger niet op leggen wat de oorzaak was van mijn unheimische gefühl.

We become in the dance with others

En dit is waar ik op uit ben gekomen: ik keek in de spiegel. Want ook ik maak me er soms schuldig aan dingen snel te willen doen. En dan roep ik ook ‘even’.

Wil ik me wel zo gedragen?, vroeg ik mij in de afgelopen periode af. Nee. Zo wil ik niet in contact staan met mensen. Ik wil waardevolle (klant)relaties. Dus ‘even’ gooide ik het raam uit.

Heb jij nog even?

Jarco Penning is oprichter van De Sales Coach, opleider in Social Selling
Reageren? jarco@desalescoach.eu

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine ChannelConnect 4 2018]

Lees het artikel hier in PDF