Column Sales: De digitale revolutie – Mark Hekkelman

Na een heerlijke zomer is het ook voor mij weer ‘back-to- reality’. Het zakelijk verkeer ontwaakt uit haar zomerreces (of zomerdip, wat u wilt), maar ook in mijn geval lopen zakelijk en privé naadloos in elkaar over. En dat betekent dat naast de rol als manager/ondernemer ook de vaderlijke rol in alle hevigheid weer is losgebarsten. Voor mij is dat naast taxi spelen naar alle sportverenigingen óók een sprong terug in de tijd. Met twee kinderen op de middelbare school mag je zelf ook weer met je neus in de boeken om te overhoren en je kinderen ‘op weg’ te helpen door de diverse vakken…

 

Waarom schrijf ik bovenstaande? In de week voorafgaand aan het schrijven van deze column stond de industriële revolutie op de agenda van de geschiedenisleraren. Dit tijdperk was begin 20e eeuw echt een transformatie. Het leven veranderde letterlijk tijdens deze revolutie. Niet alleen de techniek, ook het dagelijks leven van de mensen.

Als we door de geschiedenisboeken bladeren, komt een revolutie met een dergelijke impact maar eens in de honderd(en) jaren voor. Des te bijzonderder dat we óók nu in zo’n revolutie zitten: de digitale transformatie. Ik verwacht dat de geschiedenisboeken over 50 jaar de impact van (digitale) technologieën zoals we die nu kennen, dezelfde waarde zullen toekennen als die van rond 1900. Ook nu geldt dat de voortdurend toenemende digitalisering het leven van mensen en het functioneren van bedrijven voor eens en voor altijd heeft veranderd. Sterker nog, de maatschappij in haar totaliteit is voorgoed veranderd.

Waarschijnlijk zullen de geschiedenisboeken dit digitale tijdperk ophangen aan het internet, de iPhone, de cloud en social media En hopelijk wordt ergens tussen de regels door de Commodore64 nog genoemd. Of is dat slechts een nostalgische gedachte van mij persoonlijk 🙂

Column Hekkelman
Mark Hekkelman

Voor mij persoonlijk werd de impact van de digitale transformatie dit jaar nog eens extra benadrukt in mijn vakantie op een rondreis door Zuid-Afrika. Waar in Nederland de totale maatschappij is getransformeerd, word je in een groot land als Zuid-Afrika voortdurend tussen de oude én nieuwe wereld heen geslingerd. En soms is het heerlijk om even ondergedompeld te raken in ‘vroeger’. In een wereld waarin het tempo drie tandjes lager ligt, waarin mensen nog echt met elkaar communiceren en waarin overleven eerder van toepassing is als ‘geleefd worden’ (een echt 21e eeuw fenomeen).

Maar hoe lekker is het om na een paar dagen ‘back-to-business’ weer terug te keren in de digitale wereld. Een wereld waarin alle digitale toepassingen ervoor zorgen dat grenzen vervagen, bereikbaarheid altijd dichtbij is, je informatie overal bij de hand hebt én je ervaringen makkelijk kunt delen… Het leven is veranderd. Dat is een natuurlijk proces. Al eeuwenlang. En als ik rustig in de tijd terugblader in de geschiedenisboeken van mijn kinderen, dan heb ik toch echt het gevoel dat ik heel blij ben vandaag de dag te leven. Of te wel: leve de digitale revolutie, op naar de volgende evolutie.

Mark Hekkelman is eigenaar van @Value2sales en managing director van ContactCare Reageren? mark@value2sales.nl

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2017]

Lees het artikel hier in PDF