Column: Artificial Intelligence – Mark Hekkelman

2017 is weer omgevlogen. Ieder jaar lijkt sneller te gaan. Niet alleen qua tijd, maar ook qua ontwikkelingen. Laatst mocht ik een presentatie bijwonen van twee trendwatchers waarin verteld werd dat de komende 10 jaar net zoveel gaat veranderen in de wereld als de afgelopen 500 jaar… 

Blader terug in de geschiedenisboeken naar de 16e eeuw en je komt namen tegen als Da Vinci, Galilei en Erasmus. Unieke en bijzondere personen die ieder op zijn eigen wijze impact hebben gehad op de wereld zoals we die vandaag de dag nog kennen.
Als ik zelf dat overdenk, dan kijk ik best met gefronste wenkbrauwen naar de (nabije) toekomst. We staan op de overgang naar een wereld waarin niets meer is wat het lijkt. De financiële wereld staat al op haar kop dankzij bitcoins en cryptocurrency. Veel andere markten, ook de onze, staat reeds op de drempel van trends als artificial intelligence en augmented reality. Dit zijn zaken die het zakendoen, zoals we dat nu kennen, definitief zullen gaan veranderen.

In mijn persoonlijke visie heb ik altijd geroepen dat bedrijven en producten al lang niet meer uniek zijn. Een product wat vandaag wordt bedacht, is letterlijk over een maand al ergens in China of Japan, ruimschoots nagemaakt. Het enige unieke element in het zakendoen zijn de mensen. Mensen zijn uniek, persoonlijk en onvoorspelbaar. En daarmee het enige onderscheidende element in het proces rondom zakendoen, zowel in sales, leveringen als service.

Nog wel. de opkomst van kunstmatige intelligentie is, helaas?, niet meer te stoppen. Wij, de mensheid, gaan robotica en domotica zover ontwikkelen dat computers voor ons gaan denken. Dus niet alleen patronen herkennen, maar ook toekomstgericht gedrag voorspellen.

Net als bij iedere revolutie, denk onder meer aan de industriële revolutie aan het begin van de vorige eeuw, zijn er positieve en negatieve kanten. Voor onder andere de zorg biedt de opkomst van kunstmatige intelligentie zoveel kansen om een betere zorg te bieden, dat we die moeten omarmen. Maar ook in ‘onze wereld’, die van IT en IoT, wordt er een nieuw landschap aan kansen gecreëerd. Het voorspellend vermogen zorgt voor meer gerichtheid in de dienstverlening, minder verspilling en een hogere klanttevredenheid.

Echter, nostalgisch als ik ben, hoop ik stiekem dat we een aantal onvermijdbare ontwikkelingen nog even kunnen uitstellen. Want de unieke kracht die we nu samen hebben, te weten het verbinden van mensen, het samen bedenken van nieuwe concepten en het gewoon, onder het genot van een ouderwets lekkere bak koffie, samen om de tafel als klanten, leveranciers en partners om elkaar de business ‘te gunnen’, mag van mij nog wel even blijven voortduren. De menselijke en persoonlijke kant van het zakendoen, dat blijft voor mij een van de redenen waarom ik ’s ochtends opsta en doe wat ik iedere dag doe.

Vanaf deze plek wil ik iedereen een enorm succesvol 2018 wensen, waarin nieuwe kansen ons zeker gaan verbinden.

Mark Hekkelman is eigenaar van @Value2sales en managing director van ContactCare Reageren? mark@value2sales.nl

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]

Lees het artikel hier in PDF