Column – Mobility: lust of last – Mabel de Vries

Het is maar net vanuit welke invalshoek je mobility bekijkt en welk aspect voor jou de boventoon voert. Gaat het om het financiële aspect, bereikbaarheid, bedrijfsmatige doelstelling, veiligheid of doodgewoon gemak.

Vaak wordt uit financieel oogpunt apparatuur ingezet die ‘een tweede leven’ begint. Veel organisaties willen wel smartphones inzetten, maar zijn niet bereid of in staat exorbitante bedragen neer te tellen. Refurbished apparatuur is vaak net zo goed en snel, maar voor een fractie van de prijs én vaak met garantie. Het scheelt soms honderden euro’s en dat is aangenaam.

Kijken we naar bereikbaarheid (anytime-anywhere) dan wordt dit bij bedrijfsmatig gebruik vaak geaccepteerd, al moet ik zeggen dat de dekking in Nederland op een aantal plekken bedroevend is. Probeer maar eens in de trein voorbij Zwolle over 4G een mail met bijlage te verzenden. Dan merk je dat de trein er soms eerder is dan het mailtje.

Als het gaat om privé bereikbaarheid, dan gaat direct de discussie lopen over het sociale aspect ervan en zien we mensen die steeds vaker in opstand komen. Je ziet dit terug in de trein met stiltecoupés en in de horeca met telefoon- en wifi-vrije zones , niet te verwarren met ‘vrije wifi-zone’. Maar daar blijft het niet bij; we zien naast de reclamecampagnes van providers ook campagnes die oproepen tot ‘afklikken en ‘offline’ gaan. En steeds vaker gaat de ‘uitknop aan’ of, zo je wilt, de ‘aanknop uit’.

Er wordt steeds vaker gezocht naar balans tussen bereikbaar zijn en écht contact maken. Wat is er veranderd, waar komt die ommezwaai vandaan en wie beïnvloed dit gedrag? Door welke waarden wordt deze beweging gestuurd? In de afgelopen vijf jaar is de toename van smartphonegebruik onder de bevolking van tussen 35-65 jaar explosief gegroeid. Het is ook deze categorie die zich ergert aan de vluchtigheid van contacten en vindt daar inmiddels openlijk iets van.

Een paar groeicijfers (%) per categorie:

ChannelConnect-informatiebron-mabel-de-vries
En …’last but not least’ security van mobiele apparatuur: dé nachtmerrie van menig security officer. Alle informatie en awareness-trainingen ten spijt, zien we nog veel te vaak open wifi-verbindingen, toegang naar publieke en onveilige netwerken, pincodes van een smartphone op 0000… om te huilen zo onveilig!! En dat terwijl de zakelijke gebruiker zich via zijn smartphone toegang verschaft tot e-mail, bedrijfsapplicaties, CRM met privacygevoelige klantgegevens of zelfs het gehele bedrijfsnetwerk.

Een verloren zakelijke smartphone geeft een security officer meer stress dan een verloren laptop. Simpelweg omdat een smartphone veel vaker onderweg is en daardoor aan een veelvoud van risico’s is blootgesteld. In de volgende uitgave van ChannelConnect zoomen we verder in op de kleine en grotere nachtmerries van de security officers.

Mabel G. de Vries is Security Lead Digigurus en Founder/Director XSecutive.

Reageren? mabel@digigurus.net

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2018]

Lees het artikel hier in PDF