Column: Giga Ziggo? – Pieter Waasdorp

Vreemd. Eind oktober van dit jaar ontving ik een mail van Ziggo waarin de kabelaar mij een mooi aanbod doet. Ik heb een Ziggo Zakelijk-account. Dat komt nu even goed uit, aldus de mail van Ziggo. Het bedrijf biedt aan de downloadsnelheid van mijn abonnement vijf keer sneller te maken. Dus in plaats van supersnel internet krijg ik ineens supersupersnel internet. En dat is een kans die je natuurlijk niet wilt missen. Zeker omdat ik hiervoor de eerste zes maanden helemaal niets extra hoeft te betalen. Nul, nada, nul komma nul. Geen euro extra. Een mooie aanbieding toch?

 

Na zes maanden gaat de abonnementsprijs wel omhoog met € 7,50 en zit ik in totaal twaalf maanden aan het nieuwe abonnement vast. Ook dat is allemaal nog te overzien. Eigenlijk voor een extra investering van € 3,75 per maand vijf keer sneller internet.

Toch klopt er voor mijn gevoel iets niet. Vijf keer sneller. Giganet. Waar is Ziggo mee bezig denk ik? Dus hop in de telefoon gekropen en het callcenter van Ziggo gebeld. Omdat ik enkele maanden geleden veel problemen met Ziggo had, ken ik de telefoonprocedure nog uit het hoofd. Voordat de medewerker – laten wij hem Harrie noemen – vragen kon stellen om zo mijn identiteit te achterhalen, gaf ik de antwoorden al. Eigenlijk best wel triest. Harrie was blij, want “zo ging het lekker vlot”. Tja.

Ik begon vol goede moed met mijn verhaal. Over de ontvangen mail en dat ik daar graag iets meer over wilde weten. “Ach, meneer wil overstappen op Giganet. Prima keuze”, aldus een volenthousiaste Harrie. “Nou”, probeerde ik hem af te remmen, “Niet helemaal. Volgens mij is Giganet alleen nog beschikbaar in de omgeving Utrecht en Hilversum en laat ik daar nu net niet wonen”. Het werd stil. Na enige tijd werd mij gevraagd over welke mail ik het dan had. Voorbereid als ik was, had ik natuurlijk de mail voor me. Prompt gaf ik de datum en zelfs het tijdstip van versturen.

De stilte duurde voort. Aarzelend kwam de vraag of ik even geduld had. Harrie moest even iets aan een collega vragen. Natuurlijk was dit geen probleem. Ik ging lekker verder met werken terwijl ik mijn telefoon op luidspreker zette. Even werd toch wat langer dan verwacht. Uiteindelijk kwam Harrie, nogal altijd heel vriendelijk, terug: “Ik heb het nagevraagd. Deze actie is niet van ons maar van een derde partij. Helaas kunt u dus niet bij mij terecht.” Harrie wilde abrupt ophangen om iemand anders iets te verkopen. Ietwat verbaasd vroeg ik om opheldering. Derde partij? Wie dan? Hoezo dan? Harrie gaf aan dat hij mijn verbazing begreep, maar verder niets kon doen. O ja, en hij wenst mij nog “een prettige dag verder”. Niets mis mee, met die Harrie.

Maar toch. Een derde partij? Ziggo kan toch niet zomaar mijn gegevens aan een ander bedrijf geven? En dan de mail zelf. Die kwam toch echt van Ziggo. Tenminste, van hetzelfde e-mailadres dat ook voor facturatie wordt gebruikt. Wat is hier nu werkelijk aan de hand? Overtreedt Ziggo op deze manier niet de AVG-richtlijnen? En waarom weet het eigen callcenter niets van de acties van Ziggo?

Vreemd? Heel vreemd.

Pieter Waasdorp is managing director bij Renewd. In ChannelConnect beschouwt deze telecomveteraan – met jarenlange achtergrond in telecomdistributie – met een fraaie knipoog de actualiteit in het ICT-kanaal.
Reageren? p.waasdorp@renewd.com

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 8-2019]

Lees het artikel hier in PDF