Column: Cloudtransformatie ideaal bindmiddel voor klantrelaties

Werken in de cloud wordt steeds normaler binnen organisaties. De belangrijkste drivers daarvoor zijn het invoeren van efficiëntere processen, medewerkers meer flexibiliteit geven, de winst verhogen en de kosten verlagen én meer focus aanbrengen op de kernactiviteiten van de organisatie. Maar er zijn vaak ook de nodige drempels die overwonnen moeten worden voordat een cloudtransformatieproject succesvol is. Zaken als beveiliging, complexiteit, gebrek aan kennis in de organisatie, investeringen in bestaande on-premise-oplossingen en kosten, om er maar een paar te noemen.

 

Cloudtransformatie vraagt om een gestructureerde én integrale benadering. Vaak beginnen organisaties eraan maar zien dan plotseling onverwachte kosten verschijnen en oplopen. Daardoor worden de hoge verwachtingen, die ze hadden vóór hun migratie naar de cloud, niet waargemaakt en zien ze de cloud als een tegenvaller, nog voor ze goed en wel onderweg zijn.

Meestal wordt vergeten om rekening te houden met drie belangrijke onderdelen bij een migratie: de applicatie-, netwerk- en security-aspecten. Organisaties leggen vaak de focus op slechts één onderdeel en worden dan onverwacht geconfronteerd met hoge kosten als ook de andere twee onderdelen in orde gebracht moeten worden.

De overstap naar de cloud vraagt om een weldoordachte cloudstrategie. Het inschakelen van een cloudpartner is een must, en dan liefst een partner die de cloud holistisch benadert en de drie hoofdaspecten – applicaties, netwerk en security – integreert in de strategie.
Medewerkers van vandaag en morgen willen snelle en probleemloze toegang tot hun kantoorapplicaties, waar ze zich ook bevinden. De organisatie moet daarvoor zorgen, maar tegelijkertijd ook de vereisten voor compliance en beveiliging in acht nemen. Cloudtransformatie is meer dan het verplaatsen van applicaties naar de cloud, of dat nu een publieke, private of hybride cloud is. Applicatie-, netwerk- en securitytransformatie moeten hand in hand gaan.

Dat moet een kolfje naar de hand van ICT-dienstverleners zijn. Immers: met de juiste adviezen en praktische ondersteuning bouw je een winstgevende relatie voor de lange termijn op. Succes!

Pim Hilferink is afgestudeerd jurist en sinds 2009 als seniorredacteur medeverantwoordelijk voor vorm en inhoud van ChannelConnect.
Reageren? pim@channelconnect.nl

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF