Column: Awareless – Mabel de Vries

Wie de kop leest zal ongetwijfeld denken dat ik een tikfout heb gemaakt. Eentje die bovendien door de eindredacteur over het hoofd is gezien. U als lezer denkt vast: “Je bedoelt awareness!” Maar nee, het is absoluut geen tikfout. Ik bedoel awareless. Ik leg het uit.

Bij het invoeren van elk nieuw proces of beleid is het belangrijk om het belang, het nut en de noodzaak van het proces of beleid te onderbouwen. Als we willen dat collega’s anders met werkzaamheden, verantwoordelijkheden en middelen omgaan, is het fijn als we ook vertellen waarom. Daarnaast helpt het om ze mee te nemen in de risico’s die de organisatie en haar medewerkers loopt, indien we falen de nieuwe processen adequaat in te richten of te implementeren.

Het is prettig te ervaren dat er steeds meer tijd wordt vrijgemaakt om dit met de organisatie te delen. Tegelijkertijd zien we dat er nog een paar stappen genomen kunnen worden om het écht te laten landen. Bij veel aanvragen die ik binnenkrijg wordt ‘awareness’ genoemd, maar vaak wordt dit ingevuld als een training waarbij het zwaartepunt op kennisoverdracht ligt. Natuurlijk is dat een essentieel onderdeel, maar zeker niet het enige. En in veel gevallen niet eens de belangrijkste.

Awareness is een programma, opgebouwd uit diverse elementen en zal pas tot het beste resultaat leiden als toetsing in de praktijk en herhaling tot de methodiek behoren. De elementen die er minimaal in moeten zitten zien we als volgt:

1. Kenniscomponent van het nieuwe proces; dus het wat en waarom van de verandering;
2. Herkenbaarheid en adoptie vergroten door bedrijfseigen werkprocessen als basis te nemen;
3. Gezonde verhouding tussen theorie (‘weet-dingen’) en omgang in de praktijk (‘doe-dingen’);
4. Oefenen van noodsituaties vergroot inzicht en verkleint risico’s door opgedane ervaring;
5. Herhaling van de materie beschikbaar stellen, los van tijd en locatie (bv. e-learning);
6. Naslagwerk voor alle deelnemers bereikbaar ter beschikking stellen en updaten.

Door een combinatie van theorie, praktijk, omgangsnormen en toetsmomenten raken medewerkers sneller vertrouwd met de materie. Hierdoor groeit het bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel van hun rol in het proces. Want met theorie alleen komen we er niet.

Immers, zou u uw medewerkers met een bedrijfswagen de weg op sturen met alleen hun theorie-examen op zak? Nee, dat dacht ik al.

Mabel G. de Vries is Security Lead Digigurus en Founder/Director XSecutive.
Reageren? mabel@digigurus.net

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]

Lees het artikel hier in PDF