Column: Apple is dood… Of toch niet? – Pieter Waasdorp

Herrezen uit de as als een ware fenix. Dat was het beeld dat wij hadden van Apple. Door Steve Jobs met geld en ondersteuning van het Microsoft van zijn buddy Bill Gates voor de poorten van de hel weggetrokken.

Jarenlang groeiden de appelbomen tot in de hemel. Het kon niet op. De tovenaar uit Cupertino maakte zulke magische producten, dat Apple het enige consumentenelektronicabedrijf ter wereld was dat de zijn prijzen ongestraft jaar naar jaar kon verhogen.

De gigant was het lievelingetje van de beurs en zelfs in beurswaarde even het grootste bedrijf ter wereld. Toch lijkt dat Apple de laatste tijd wat van zijn magie te hebben verloren. En laten we wel zijn: het kon natuurlijk de laatste tien jaren niet op. Na de meer dan succesvolle introductie van de eerste touchscreen-iPhone gingen er maand na maand meer Apple-telefoons over de toonbank. En dan niet alleen in het land van Uncle Sam. Nee, overal ging het buitengemeen goed met Apple.

En dan ineens, op een donkere dag ergens eind 2018, een ongekende winstwaarschuwing van Apple. De verkoopcijfers van juist zijn pronkjuweel vielen tegen. Vooral in China lijkt er een koopstop te zijn. Want Chinezen zijn niet dom. Integendeel. Zij kiezen nu massaal voor goedkopere smartphones, vaak van eigen bodem, die in hun ogen vaak net zo goed presteren als de veel en veel duurdere iPhone. En dan is er natuurlijk het Trump-effect. Deze boze Amerikaanse president doet Apple, met het creëren van een handelsoorlog en de hetze tegen Huawei, zeker geen goed. Er heerst in China steeds meer een anti-Amerikasentiment. Chinezen kopen daarom uit patriottische overwegingen nu vooral Chinese waar.

Maar er is veel meer aan de hand met de iPhone. Iets fundamenteels dat nooit meer weggaat. De iPhone gaat namelijk langzaam kapot aan zijn eigen succes. En oooh, dat is pijnlijk. Erg pijnlijk. Ten onder gaan aan je eigen succes.

Want wat is nu het geval? De iPhone wordt steeds beter. De smartphone is eigenlijk gewoon te goed. Het gebruik – met een mooi woord de levenscyclus – van een iPhone is namelijk sinds de introductie van de iPhone 6 veel langer geworden. In het verleden gebruikte men een Apple-telefoon rond de 24 maanden. Op dit moment gaat de gemiddelde iPhone in zijn eerste levenscyclus tot gemiddeld wel vier jaar mee.
De toestellen van Apple krijgen namelijk steeds betere processoren.

In het verleden werd een iPhone na de introductie van een nieuwe IOS-versie steeds langzamer. In de praktijk kon je echt niet meer met zo’n toestel werken. Ook kwam er steeds meer kritiek uit de markt en druk van consumentenorganisaties om een iPhone niet onnodig trager te maken. Met zelfs rechtszaken als gevolg omdat gebruikers zich gedwongen voelden om een nieuw toestel te kopen. En daar heeft Apple wat aan gedaan, met een voor hen desastreuze gevolg.

Een iPhone wordt nu niet meer trager. Een vier jaar oude iPhone 6 functioneert met de laatste iOS-versie 12 nog meer dan prima. Dat is goed nieuws voor consumenten. Maar is wel het begin van het einde voor de iPhone. Of toch niet?

Het is en blijft namelijk Apple. En Apple is en blijft een mysterie voor ons allemaal.

Pieter Waasdorp is managing director bij Renewd. In ChannelConnect beschouwt deze telecomveteraan – met jarenlange achtergrond in telecomdistributie – met een fraaie knipoog de actualiteit in het ICT-kanaal. Reageren? p.waasdorp@renewd.com

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 2]

Lees het artikel hier in PDF