Spinpanel: Een mes dat aan twee kanten snijdt

SPINPANEL: HET EI VAN COLUMBUS?

Spinpanel is vier jaar geleden van start gegaan. Tot nu toe heeft de communicatie op een laag pitje gestaan. De reden daarvoor is tijdens het gesprek, dat ChannelConnect met Vincent Mejan (CTO) en Vincent Oostlander (CCO) had, ter sprake gekomen. Het zal de lezer verbazen.

 

Vincent Mejan neemt als eerste het woord. Hij is  vanaf het begin bij het bedrijf betrokken. “Spinpanel is een spinoff van Computron, een van de oudste ICT-bedrijven in Nederland. Om de cloudprovisioning te vereenvoudigen, heeft de ontwikkelafdeling een eigen oplossing gemaakt. Daarmee waren meer handelingen te automatiseren dan met toen bestaande oplossingen.”

Inspire

Microsoft Nederland werd door Mejan en zijn collega’s op de hoogte gehouden. Vervolgens kwam de vraag van Microsoft of het bedrijf Spinpanel als applicatie ter beschikking kon stellen aan de andere Cloud Solution Providers (CSP’s). In 2016 is Spinpanel van Computron tijdens het grote jaarlijkse Inspire-event van Microsoft gelanceerd. Daar is de dienst gedemonstreerd en is feedback van de community verzameld.

Van en voor een CSP

Vincent Oostlander en Vincent Mejan

Een van de redenen voor het succes van Spinpanel is dat het is geschreven door een CSP voor de CSP-markt. Het is de praktijkkennis van alle mogelijke provisioningvraagstukken die heeft geleid tot een dienst die inmiddels door partners uit 26 verschillende landen wordt afgenomen. “Microsoft hanteert de begrippen CSP Direct Partner en Indirect Reseller”, zegt Oostlander. “De eerste groep koopt rechtstreeks bij Microsoft in, de andere via bijvoorbeeld een distributeur. Beide groepen weten de weg naar Spinpanel te vinden. De Indirect Resellers zijn onze sweetspot en dat heeft veel te maken met de marge.” Vervolgens legt hij uit dat veel CSP’s aanvankelijk vertrouwden op handmatige invoer om de Microsoft clouddiensten die hun klanten afnemen bij te houden. “Als je een handvol kleinere klanten hebt, valt dat ook goed te doen. De marge die je als indirecte CPS hebt, biedt die ruimte. Maar als je eenmaal klanten met tientallen werkplekken krijgt, ben je voor mutaties – zoals het aanvragen van licenties, activeren, beëindigen en overhevelen – die bij een dergelijk personeelsbestand onvermijdelijk zijn, gewoon teveel tijd kwijt. Een Excel-sheet en handmatig invoeren moet je dan echt niet meer willen.”

Omslagpunt

Mejan: “Zoals Vincent terecht aangeeft, is er een omslagpunt bij het aantal werkplekken waarbij het niet meer loont alles met de hand te doen. Er is ook een omslagpunt bij het aantal klanten dat je hebt. Bij meer dan twintig klanten – los van de werkplekken die daar onder hangen – is handmatig de clouddiensten provisionen, beheren en factureren niet meer te doen. Dan heb je baat bij een systeem dat die provisioning automatisch verwerkt.

Spinpanel is geschreven door een CSP voor de CSP-markt

Dat is exact wat Spinpanel doet. Daarbij maakt het niet uit of de licenties van één partij komen of dat er op meerdere plekken is ingekocht. Het zorgt ervoor dat mutaties met één klik worden doorgevoerd. Dat is ook precies wat de eindklant wil. Die is immers gewend aan de snelheid waarmee clouddiensten kunnen worden gestart, gewijzigd en beëindigd. Het ‘plussen of minnen van een licentie’ is voor hem kinderspel. Dat verwacht hij ook voor de officediensten die hij vanuit de Microsoft Cloud afneemt en die zijn IT-leverancier (de CSP) voor hem beheert.

White label

Oostlander: “Bijna iedereen, of het nu gaat om distributeurs of de indirecte CSP, wil Spinpanel verkopen als een eigen product. Wij zorgen ervoor dat dit mogelijk is; de dienst wordt als white label in de markt gezet waarna iedere afnemer het van een eigen ‘look & feel’ kan voorzien.” De afnemers kunnen ook andere diensten, zoals securitysoftware, toevoegen. Dat biedt hen de mogelijkheid een eigen cloudstore te bouwen. Dat gebeurt ook veel. Ze kunnen zo achter de schermen met andere CSP-specialisten samenwerken terwijl de provisioning van de diensten gestroomlijnd en geoptimaliseerd is.

“Wat ook steeds meer gebeurt, is dat de CSP zijn eindklanten toegang tot de eigen store aanbiedt”, vervolgt Oostlander. “Die kunnen dan zelf nieuwe diensten kiezen en bestaande plussen en minnen. Dat de klant extra betaalt voor die autonomie is vanzelfsprekend.” Voor de CSP is het aanbieden van een dergelijke white label Spinpanel-store, voorzien van diensten die aansluiten op het profiel van de eindklanten, zeer interessante business. Oostlander spreekt van een mes dat aan twee zijden snijdt. De klant is tevreden, wat zich vertaalt in een lage churn en hoge loyaliteit. De CSP heeft voor dat deel van de business minder omkijken naar de klant door zijn aanbod-onderscheidend vermogen.

Nog bekender worden

Spinpanel is misschien niet het ei van Columbus, maar het komt wel dicht in de buurt. Het enige dat nog onduidelijk is, is waarom het bedrijf tot nu toe niet harder van de daken schreeuwt. Mejan: “Spinpanel is een Microsoft-gecertificeerde oplossing. We staan in de Azure Marketplace en Microsoft AppSource, wat redelijk uitzonderlijk is. We worden door zowel Microsoft als andere vendoren geadviseerd aan andere CSP’s.

Daardoor is er een gestage stroom van nieuwe leads en klanten. We zijn er gewoon nog niet aan toegekomen om de rest van de markt te vertellen dat we er zijn en wat we doen. Dit artikel in ChannelConnect is daarom voor ons ook belangrijk. We willen nog bekender worden. We willen contact met iedere directe of indirecte CSP. En bedrijven die dat nog niet zijn maar het wel overwegen, nodigen we evenzo uit contact met ons op te nemen. De businesscase van een CSP wordt door Spinpanel veel interessanter.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 4/5]

Lees het artikel hier in PDF