Interconnect Services: Als IaaS-aanbieder zijn wij het betrouwbare fundament voor partners

Rob Stevens, medeoprichter van Interconnect Services

Interconnect behoort tot de oudste aanbieders van datacenter-diensten op de Nederlandse markt. Het in Den Bosch gevestigde bedrijf is inmiddels een Top 10 speler in de Benelux als het gaat om IaaS-diensten. “Er zijn heel veel combinaties mogelijk en daar komt altijd IaaS bij kijken”, aldus mede-oprichter Rob Stevens.

 

Infrastructure as a Service (IaaS) is de basis van de cloud. Het is de onderste laag en daarop worden andere diensten zoals PaaS en SaaS ontwikkeld en aangeboden. In het geval van Interconnect gebeurt dit door derden, want het bedrijf beperkt zich bij cloud tot de IaaS-laag. Met deze basisdienst behoort het bedrijf tot de top in de Benelux en dat is opmerkelijk. De eerste vraag was dan ook waaraan het die positie te danken heeft. Komt het door bestaande colocatie-klanten die overstappen naar de cloud of zijn het vooral nieuwe klanten? “Het is vanzelfsprekend beiden. We zien in toenemende mate dat onze eigen klanten de stap naar IaaS zetten”, zegt Rob Stevens. “De reden daarvoor is dat hardware wordt afgeschreven en dat steeds meer mensen overtuigd zijn van de voordelen van cloud, in ons geval van IaaS. Dat is een proces dat stapsgewijs verloopt, maar de groep neemt wel toe.

‘Wat we doen, willen we heel erg goed doen’

Nieuwe klanten werven gaat ons ook goed af. We zien dat leeftijd en trackrecord van Interconnect daar in ons voordeel werkt.” Bij het punt van de gefaseerde overstap staat hij langer stil. “Het IT-gebruik van onze klanten loopt sterk uiteen. Dat bepaalt de snelheid en de mate waarin ze overstappen van fysiek naar IaaS. Iemand die on premise een serverruimte heeft en al colocatie van ons afneemt, moet nagaan welk van de twee als eerste over kan naar IaaS. We zien dat allebei voorkomen. Daarnaast zien we ook veel hybride oplossingen ontstaan. Dat kan zo complex zijn als het koppelen van een on premise-omgeving met onze diensten en weer een koppeling met een derde publieke cloud. Er zijn heel veel combinaties mogelijk en daar komt altijd IaaS bij kijken.”

Voor elke overstap gelden twee essentiële randvoorwaarden, benadrukt de medeoprichter van Interconnect. De eerste is dat elke migratie serieus te nemen is. Ondernemers moeten ervoor zorgen dat hun bedrijven connected blijven. Een migratie naar de cloud zal daarom uiterst zelden een Big Bang zijn. Het tweede punt is zorgen voor goede partners. “Partners waren altijd al belangrijk voor ons. Bij cloud zijn zij cruciaal voor ons en voor de eindklanten, zij beschikken immers over de juiste kennis van de IT bij die eindklant. Wij als IaaS provider hebben hen nodig en omgekeerd is het ook het geval. We versterken elkaar.”

Veiligheid

Rob Stevens

Tijdens het gesprek valt meerdere keren het begrip veiligheid. Dat IaaS veilig moet zijn, spreekt voor zich. Toch is dat maar een deel van het verhaal. De definitie van Rob Stevens is duidelijk breder. “Twee eigen gecertificeerde datacenters met gekwalificeerd personeel en aangesloten met een eigen glasvezelring betekenen voor mij veiligheid. Zorgen dat je voldoende middelen en kennis hebt om DDoS-mitigatie te kunnen bieden en goede firewalling is ook veiligheid. Dat zijn zaken, net als DR trouwens, die wij vanaf de IaaS-laag bieden. Daarnaast is veiligheid zorgen voor de juiste, veilige connectiviteit van ons platform naar partners of hun klanten. Het zijn punten waar we veel aandacht aan besteden. Verder focussen we op het voorkomen van downtime, want dat zien we ook als een aspect van veiligheid.”

Betekent die focus op security ook dat alle activiteiten 24/7 worden gemonitord? “Afhankelijk van de SLA’s bieden wij dat inderdaad aan. Omdat het onze eigen datacenters met eigen personeel zijn, kunnen wij tevens garanderen dat er ‘s nachts altijd tenminste een persoon met IT-kennis aanwezig is. Voor bedrijven die 24/7 van ons IaaS-platform afhankelijk zijn, is dat een geruststellende gedachte.”

Type klant

Die laatste opmerking is reden om Stevens te vragen zijn klanten te typeren. Zijn dat allemaal bedrijven die op 24/7 ondersteuning staan? “We bedienen veel klanten die net als wij ook langer actief zijn”, zegt Stevens. “Dat wil overigens niet zeggen dat we door andere soorten klanten minder snel worden gevonden. We hebben grote klanten waarvoor we de sales zelf doen en natuurlijk een mooi partnernetwerk. We zijn goed in het faciliteren van bedrijven in het segment MKB+. Het partnernetwerk dat we hebben, breidt zich steeds verder uit. Dat is een goede ontwikkeling, want onze doelstelling is tot 2020 elk jaar het IaaS-platform, nu 5.000 VM’s, in omvang te verdubbelen. We liggen op schema, mede dankzij een groeiend netwerk van excellente partners.”

Focus en kennis

Op de vraag of focus het geheim van Interconnect is, komt een bevestigend antwoord. Focus is inderdaad zeer belangrijk, het zorgt voor een beperkt portfolio dat maximaal ondersteund kan worden, verzekert Stevens. “Wat we doen willen we heel erg goed doen. Dat verklaart waarom we veel investeren in trainingen om de kennis op peil te houden. En natuurlijk letten we er constant op dat die kennis naar de voor ons zo belangrijke partners wordt doorgezet.” «

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4/5-2017]

Lees het artikel hier in PDF