Digitale transformatie, big data, het Internet of Things, servitization, vrijwel alle grote IT-trends leunen zwaar op data en data-analyse. Organisaties moeten zich hierop voorbereiden om te voorkomen dat ze de boot missen. Welke stappen moeten ze zetten? Tijdens de bijeenkomst ExpertsOn Data van Yellow Communications, discussieerden Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development van Ruckus Wireless, en Andreas van Wingerden, senior manager Sales Engineering van Citrix, met journalisten over dit thema. Dat big data voordelen biedt, is inmiddels wel duidelijk. Maar kleinere organisaties moeten hiervoor te rade gaan bij hun ICT-resellers in hun rol als ‘trusted advisor’.
Flexibiliteit en innovatie
Echte trusted advisors zijn meer dan betrouwbare leveranciers van ICT-oplossingen. Zij weten dat data een belangrijke asset is voor hun klanten. Zij helpen hen om hier stap voor stap nuttig gebruik van te maken en besteden voldoende aandacht aan het praktische proces. Daarnaast is het belangrijk om voor het digitale transformatie- en innovatieproces een nieuw soort medewerkers te rekruteren die slim zijn en mee kunnen groeien met innovatie. Verjonging, ook aan de top, is een must. Ook de politiek moet mee om aansluiting met burgers en bedrijfsleven te houden. Innoveren is immers van levensbelang. Er zijn voorbeelden genoeg van grote retailers die al jaren meegaan, maar die omvallen omdat hun processen en klantbenadering niet meer passen bij het service level dat hun klanten verwachten. Een écht succesvolle strategie is niet alleen gebaseerd op data, maar is een combinatie van organisatie, digitalisering, goede service en een sterk merk.
Oud vs. nieuw
De oude en nieuwe economie staan daarin vaak tegenover elkaar, want welk product neem je af? Koop je een huis of koop je de blauwdruk waarmee je een huis 3D kunt laten printen? De bestaande regelgeving richt zich daarbij nog te veel op de bescherming van de oude economie en niet op het stimuleren van innovaties. Innovatie lijkt dus een sleutel tot een succesvol databeleid en succesvolle bedrijfsvoering. Immers, wie niet innoveert, blijft achter. Zo lijken we teruggekomen bij het ‘pompen of verzuipen’-imago dat big data heeft. Oude businessmodellen moeten plaatsmaken voor nieuwe en dat vergt naast een gedegen data-analyse ook het lef. Een dergelijke benadering is niet alleen voorbehouden aan multinationals. De toekomst is aan het MKB, de eenpitters en de ad hoc-bedrijven, met de digitale revolutie.
Aanbevelingen
Een succesvol databeleid is dus gebaseerd op innovatie, verjonging en inzicht. Die drie woorden vertaalden zich in de volgende aanbevelingen:
• Wees niet bang om onderuit te gaan als je iets nieuws probeert. Nederlandse ondernemers zijn vaak behoudend en vertragen daarmee hun eigen ontwikkeling. Koop de juiste data in als je er zelf niet over beschikt. Kennis is macht.
• Maak data open source en deel. Overheden én bedrijven zouden hun data beschikbaar kunnen stellen voor de eigen groei en de groei van anderen, om daar weer zelf van te profiteren. «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4/5-2017]