Portfolio en klanten Nomadesk matchen met UnifiedPost

Peter Geldhof, VP Sales Nomadesk

Nomadesk is een Belgische specialist in file sharing en synchronisatie en is eind maart overgenomen door UnifiedPost. Deze eveneens Belgische internationaal opererende onderneming is provider van cloudgebaseerde business processing-oplossingen. Zowel het portfolio als de klantenkring zijn complementair en vormen een groeipotentieel voor beide partijen.

 

ChannelConnect Nomadesk Peter Geldhof
Peter Geldhof

Nomadesk levert een zakelijke file sharing en synchronisatie-dienst waarmee gebruikers altijd en overal bij hun bestanden kunnen. Online en offline en zonder dat zij zich zorgen hoeven te maken over de veiligheid van hun gegevens. We zijn het veilige en zakelijke alternatief voor bekende consumenten-diensten als Dropbox, Google Drive en WeTransfer”, zo begint Peter Geldhof, Sector Head Software Industry bij UnifiedPost en VP Sales bij Nomadesk zijn verhaal.

“De overname door UnifiedPost betekent dat we onze activiteiten kunnen voortzetten met een sterkere basis. UnifiedPost heeft ruim 200 mede-werkers en een omzet van meer dan 25 miljoen euro. Daarmee vergeleken zijn wij met tien mensen een kleine partij. Maar ons productaanbod en go- to-market strategie vormen in meerdere opzichten een uitstekende match. Wij zijn met onze 100 procent channelstrategie actief in het middensegment van het MKB, UnifiedPost bedient corporate accounts via direct sales.”

Kruisbestuiving

De overname komt op een zeer gelegen moment, vindt Geldhof. “Wij willen graag voet aan de grond krijgen in de grootzakelijke markt en UnifiedPost wil diens oplossingen via channel partners ook in het MKB introduceren”, vervolgt Geldhof. “Nu kunnen we optimaal profiteren van elkaars kennis en ervaring, technische kennis, sales, marketing en elkaars klantcontacten. We krijgen er dus beiden een verkoopkanaal bij en dat betekent een boost in de omzet.”

Gratis diensten

Nomadesk en UnifiedPost ontlenen hun bestaansrecht aan het feit dat de bedrijven al 13 jaar werken aan (cloud) software voor het professioneel en veilig delen en synchroniseren van bestanden.

“Door het alsmaar groeiende aantal mobiele medewerkers is daar een grote behoefte”, zegt Geldhof. “Organisaties moeten daar op inspelen en hun medewerkers een veilige oplossing bieden anders dan gratis diensten zoals Dropbox, OneDrive of WeTransfer. Die passen niet bij zakelijke ICT-systemen. We worden regelmatig te hulp geroepen om de wildgroei van gratis apps te voorkomen.”

Cybercriminaliteit en GDPR

Met het oog op de geavanceerde aanvallen door cybercriminelen en de GDPR die volgend jaar in werking treedt, is dat nodig, denkt Geldhof. Nomadesk maakt virtuele schijven of ‘Vaults’ voor elke endpoint in het systeem. Daarop worden bestanden versleuteld weggeschreven. Via een delta-block synchronisatieprotocol kunnen ze worden gedeeld met andere apparaten, met collega’s of andere relaties die daartoe gerechtigd zijn. De Nomadesk cloud kan zowel on premise als publiek worden gebruikt. “Onze public cloud in Frankfurt voorziet in meerdere versies van ieder document. OnPremises kiest de klant of service provider hoeveel versies worden bijgehouden. Door integratie met Office 365 kunnen gebruikers altijd en overal bij hun bestanden om die te bewerken of samen te werken met collega’s. Online kan dat simultaan tot 100 gebruikers.”

‘Resellers hebben grote waarde bij de IT-inrichting van klanten’

Ideaal voor channelpartners

Nomadesk is de enige leverancier van cloud file sharing en synchronisatie-diensten met een 100 procent channel-strategie. “We onderkennen de toegevoegde waarde van resellers, system integrators en MSP’s bij het professioneel inrichten van de IT van hun zakelijke klanten”, zegt Geldhof. “Met Nomadesk voegen ze een gewilde SaaS-oplossing – desgewenst onder eigen label – toe aan hun portfolio. Nomadesk is flexibel en aanpasbaar, in tegenstelling tot de gratis aanbieders. Gebruikers kunnen een onbeperkt aantal virtuele schijven aanmaken, gebruik maken van ons datacenter of kiezen voor een on premise of een hybride variant. We belonen channelpartners voor hun verkoop en support met mooie marges van minimaal 20 procent en zorgen samen met onze distributeurs (ALSO, Copaco, Ingram Micro en SecuTec) voor de marketing en sales richting nieuwe klanten en upsell aan bestaande relaties. Zo namen we onlangs deel aan het ‘Bon-app-IT’ event van Ingram Micro in België, hielden we ons eigen NomadeskGO! Event (het volgende is na de zomervakantie), hadden we een stand op ChannelConnect LIVE 2017 en zullen deelnemen aan het ICT-event van Copaco in Barneveld.”

Onboarden

Via het partnerportal wordt de licentie- verkoop professioneel ondersteund. “Distributeurs kunnen resellers eenvoudig onboarden en kortingen bepalen, vaak via de eigen cloudmarktplaats. Resellers kunnen in de portals gebruikersaccounts aanmaken, proeflicenties omzetten in betalende accounts en licenties beheren en factureren. En met onze eerder- genoemde Private Label optie kunnen resellers Nomadesk volledig ‘eigen maken’. Dat gaat verder dan alleen het vervangen van een logo. De oplossing wordt echt eigendom van de reseller”, zo besluit Geldhof ons gesprek. «

Informatiebalk Nomadesk

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4/5-2017]

Lees het artikel hier in PDF