Digitale technologieën leveren Nederlandse bedrijfsleven komende twee jaar 23,5 miljard euro op



Europese bedrijven kunnen dankzij het toepassen van digitale technologieën en tools een omzetstijging van 545 miljard euro behalen in de komende twee jaar. Voor Nederlandse bedrijven ligt dit bedrag op 23,5 miljard euro. Dat blijkt uit een onderzoek van Cognizant in samenwerking met Roubini Global Economics onder ruim 800 Europese bedrijven.

The Work Ahead

Het onderzoek The Work Ahead – Europe’s Digital Imperative maakt onderdeel uit van een wereldwijd onderzoek waarin het veranderende karakter van werk in het digitale tijdperk wordt onderzocht. De resultaten tonen aan dat organisaties die het meest proactief zijn in het dichter bij elkaar brengen van de fysieke en virtuele wereld, de grootste kans hebben om meer omzet te behalen.

Leidinggevenden geven aan dat technologieën als Artificial Intelligence (AI), Big Data en blockchain een bron kunnen zijn voor nieuwe businessmodellen en inkomststromen, veranderende klantrelaties en lagere kosten. De ondervraagden verwachten dat digitale technologieën een positief effect van 8,4 procent zullen hebben op de omzet tussen nu en 2018.

Digitalisering kan voor zowel kostenefficiëntie als omzetstijging zorgen. Door bijvoorbeeld intelligent process automation (IPA) toe te passen – waarbij software-robots routinetaken overnemen – kunnen bedrijven kosten besparen in de middle en backoffice. Uit de analyse blijkt dat de impact van digitale transformatie op omzet en kostenbesparing in de onderzochte industrieën (retail, financiële diensten, verzekeringen, maakindustrie en life sciences) uitkomt op 876 miljoen euro in 2018.

Klik hier voor de infographic_nederland

Digitale kennis

Een derde van de ondervraagde managers geeft aan dat hun werkgever in hun ogen niet beschikt over de kennis en kwaliteiten om de juiste digitale strategie in te voeren of zelfs geen idee heeft van wat er gedaan moet worden. 30 procent van de ondervraagden is van mening dat hun leidinggevenden te weinig investeren in nieuwe technologieën, terwijl 29 procent terughoudendheid ondervindt in het toepassen van nieuwe manieren van werken.

De belangrijkste obstakels voor bedrijven om de overstap te maken naar digitaal zijn angst voor beveiligings-issues (24 procent), budgetbeperkingen (21 procent) en een gebrek aan talent (14 procent). Euan Davis, European Head of the Centre for the Future of Work bij Cognizant: “Om de noodzakelijke stap te kunnen maken naar digitaal, moet het management proactief zijn en hun organisatie voorbereiden op toekomstig werk. Langzame innovatierondes en onwil om te experimenteren zijn de doodsteek voor organisaties om digitale mogelijkheden goed te kunnen benutten. Het beheren van de digitale economie is een absolute noodzaak voor organisaties. Bedrijven die geen prioriteit geven aan het verdiepen, verbreden, versterken of verbeteren van hun digitale voetafdruk, spelen bij voorbaat een verloren wedstrijd.”

Meer informatie: www.cognizant.com