Arrow ECS Benelux: Zet ruwe data uit cloudomgevingen om in waarde

Bart van Rheenen, managing director Arrow ECS Benelux

Big data en Business Intelligence (BI) zijn op dit moment twee van de populairste termen in het IT-kanaal. Maar het zijn ook veelomvattende begrippen die op meerdere manieren worden gebruikt. “Bij het nemen van strategische beslissingen kan data helpen”, aldus Bart van Rheenen van Arrow ECS Benelux.

 

De vendors Splunk en Gemini Data, innovatieve specialisten in Big Data en data-analyse, hadden onlangs een prominente plek in het programma van het Arrow Cloud Partner Connect event naast partijen als Microsoft, Citrix en HP Enterprise. Het geeft aan dat big data en BI voor Arrow niet alleen mooie woorden zijn, maar ook een belangrijk onderdeel uitmaken van de bedrijfsstrategie. “We leven in een maatschappij die door data wordt gedreven”, zegt de managing director van de distributeur. “Overal laten we data achter. Er zijn bedrijven die al die kruimels bij elkaar brengen en er waarde uit halen. Dat is niet eenvoudig, want de hoeveelheid data groeit met de dag.” Volgens het rapport ‘The Digital Universe in 2020’ van marktonderzoeker IDC verdubbelt de hoeveelheid data ongeveer elke twee jaar. In 2020 is het digitale universum naar verwachting 300 keer zo groot als dat het in 2005 was.

Ook binnen bedrijven is de hoeveelheid data soms enorm. Specialisten als Splunk en Gemini Data ondersteunen beiden grote en bekende bedrijven die meerdere terabytes aan data per dag indexeren. De hoeveelheid data is echter niet de enige uitdaging, de vele plekken waar het wordt opgeslagen zorgt ook voor complexiteit. Bijna elk bedrijf heeft data deels in de cloud en deels on-premise staan. En wat er in de cloud staat, kan ook nog eens in verschillende omgevingen staan van wereldwijd opererende Managed Service Providers (MSP’s). Er ontstaan zogeheten datasilo’s.

ChannelConnect Arrow Bart van Rheenen
Bart van Rheenen

Waarde toevoegen

“Bij big data gaat het erom ruwe data uit verschillende cloudplatformen maar ook vanuit on-premise-omgevingen te halen en die vervolgens gezamenlijk in business value of business intelligence (BI) om te zetten. In waarde voor het bedrijf, dus. En dat kan gaan om waarde voor IT-operaties, maar ook om security, business analytics of het Internet of Things. Je haalt er informatie uit waarmee je strategische beslissingen kunt nemen om kosten te verlagen, leads te genereren of je bedrijf te beschermen tegen risico’s.” Arrow is distributeur van Splunk, een vendor die eindgebruikers in staat stelt om met eenvoudige webgebaseerde interface data, uit zowel cloud- als on-premise-omgevingen, te zoeken, monitoren en analyseren. In de VS is Splunk al een zeer grote naam en ook in de EMEA-regio groeit het bedrijf razendsnel. Daarnaast zit ook Gemini Data in het wereldwijde portfolio van Arrow. De oplossing van deze leverancier stelt eindgebruikers in staat om big data-platformen, zoals Splunk, eenvoudig te implementeren en te beheren, om snel context aan te brengen in gefragmenteerde gegevens en om de bevindingen eenvoudig binnen een organisatie te delen.

Oplossingen als die van Splunk en Gemini, gecombineerd met de kennis die aanwezig is bij Arrow ECS, helpen resellers hun klanten te laten profiteren van de kansen die big data en BI, oftewel data-analyse, bieden. “Als echte value added distributeur zijn wij daarin de ideale partner voor dienstverleners en resellers”, besluit Van Rheenen. «

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4/5-2017]

Lees het artikel hier in PDF