CHIP-Fujitsu Forum 2017: Showcase van digitale informatie

Tijdens Fujitsu Forum 2017, één van de grootste IT-events in haar soort, kwamen op 8 en 9 november 2017 ruim 12.000 IT-professionals en klanten naar het ICM in München. Onder het thema ‘co-creatie’ waren er veel keynotes van Fujitsu-executives en marktexperts, de grote ‘demo ground’, een startupaward, een streetfood-festival en zelfs een Guinness-wereldrecord.

Keynotes tijdens Fujitsu Forum 2017 kwamen onder meer van Fujitsu executives als representative director & president Tatsuya Tanaka, director & CEO SEVP Head of EMEIA & Head of Americas Duncan Tait en chief technology officer Joseph Reger. Daarnaast deelden aansprekende namen uit de markt zoals professor of Strategy and Innovation Rita McGrath van Columbia Business School), COO Olivier Onclin van de Belgische financiële dienstverlener Belfius en CIO Jo De Vliegher van energie- en aluminiumbedrijf Norsk Hydro hun inzichten met de aanwezigen.

Fujitsu Forum 2017

 

Digitale transformatie zorgt nog altijd voor hoofdbrekens bij bedrijven. Tijdens Fujitsu Forum 2017 werd nieuw onderzoek gepresenteerd, uitgevoerd onder meer dan 1.600 bedrijven. Daaruit kwam naar voren dat een derde van alle projecten faalt, met een gemiddelde kostenpost van 500.000 europer project. Driekwart van de respondenten heeft te maken met een tekort aan digitale expertise, terwijl 84 procent ook stelt dat hun klanten van hen meer digitale dienstverlening verwacht. Niet zo vreemd is het dat een zeer hoog percentage, 86 procent, gelooft dat aanpassen aan nieuwe technologie cruciaal is voor het overleven van het bedrijf.

Fujitsu Forum 2017

 

Om antwoord te vinden op de onzekerheid en disruptie die technologische vooruitgang met zich meebrengt, is co-creatie de enige oplossing. Bedrijven concurreren en werken vandaag de dag samen in ’digitale arena’s, waar partners en concurrenten niet eens afkomstig hoeven te zijn uit dezelfde sector. Een voorbeeld is videocontent, in het verleden het terrein van televisieomroepen die het nu moeten opnemen tegen techbedrijven zoals Amazon. Ook het partnership tussen Fujitsu en NetApp is een goed voorbeeld van digitale co-creatie, zoals ook de andere partners op de demo-ground lieten zien hoe data zich in het hart bevindt van elke digitale transformatie en hoe alleen digitale ecosystemen klanten de snelle digitale transformatie kunnen geven waar zijzelf, en hun klanten, behoefte aan hebben.

Keuzes maken noodzakelijk

Ook aanwezig in München was algemeen directeur Bas de Reus van Fujitsu Nederland, die we letterlijk ‘in de wandelgangen’ interviewden. “Er is weer ontzettend veel nieuws gedeeld met de bezoekers, zowel in de diverse presentaties als op de beursvloer. Daaruit blijkt de enorme diversiteit aan oplossingen die we in huis hebben. Als relatief kleine organisatie met een kleine 700 mensen in Nederland moeten we daaruit wel keuzes maken, we kunnen niet alles doen. Zo zijn we samen met partners, co-creatie is tenslotte ons credo, actief in de gezondheidszorg, waar we samen met het Slingeland Ziekenhuis en de St. Maartenskliniek hele mooie dingen doen. “Vanuit Japan is er ook veel belangstelling voor Nederlandse ontwikkeling op het gebied van digitaal ondersteunde land- en tuinbouw, waarvoor Fujitsu wereldwijd werkt aan een groot aantal innovaties”, gaat de algemeen directeur Nederland van Fujitsu verder. “De term ‘Human Centric’ betekent voor Fujitsu dat we mensen het leven gemakkelijker, aangenamer en veiliger willen maken, waarbij technologie het middel is, geen doel op zich.”

Fujitsu Forum 2017

Voortdurend afwegen

“Zoals ik al zei moeten we voortdurend afwegen of we een bepaalde nieuwe ontwikkeling ook naar de Nederlandse markt kunnen brengen,” vervolgt Bas de Reus. “Aan de ene kant wil je vernieuwen, maar aan de andere kant moet je tijdens de verbouwing je winkel wel openhouden om de nodige inkomsten te genereren met mainstream oplossingen. Zo hebben we in Nederland een sterke positie in eindgebruikersondersteuning op de werkplek en daarbij behorende producten. Dat willen we vasthouden, maar tegelijkertijd zoeken we ook naar mogelijkheden om cloudservices, IoT, MetaArc en dergelijke oplossingen in de markt te zetten. In die situatie zie je ook het partnerlandschap veranderen, waarbij resellers zich richten op het aanbieden van specialistische oplossingen met veel toegevoegde waarde, waarbij de traditionele transactie-business naar de achtergrond schuift. Daar passen we ook onze eigen organisatie op aan. Zo werken we vanaf 1 april 2017 met ‘industry domains’ zoals: overheid, trade, transport & industry, finance en energy & utilities. Daarbij is het enorm belangrijk dat we over alle business lines nauw met elkaar samenwerken, zowel binnen Fujitsu als met onze channelpartners. We hebben hiervoor overkoepelende teams geformeerd, die met elkaar kennis delen, maar we organiseren ook ronde tafels met onderzoeksbureaus en zijn samen met partners aanwezig bij events om signalen uit de markt op te vangen. Met de ‘Activ8’-methodiek komen we dan tot co-creatie sessies en oplossingen. Zo hebben we onze werkplekpropositie geschikt gemaakt voor de maritieme sector met zijn specifieke eisen, die we mede dankzij onze wereldwijde presence optimaal kunnen bedienen. Toegevoegde waarde met specifieke kennis is de koers die we samen met onze partners willen gaan varen.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]

Lees het artikel hier in PDF