De eerste editie van ChannelConnect Live Zomer is op 28 juni door ruim 400 belangstellenden bezocht. Niet minder dan 52 bedrijven presenteerden zich in DeFabrique in Utrecht en een aantal van hen leverde bovendien een expert om één van de 18 break-out sessies te verzorgen. Thema’s waren onder meer security, virtualisatie, Private Cloud, MSP’s, Cloud Agility, Business Continuity, Circulaire ICT, Client en Enterprise Mobility, GDPR en ICT-dienstverlening.
Onder de exposanten waren ook diverse bedrijven uit het buitenland, waaronder Nomadesk en BMx uit België, de Italiaanse IaaS-provider Enter en ook Tintri, Kingston, Datto en Iland uit het Verenigd Koninkrijk. Het event werd afgetrapt door uitgever Eric Luteijn van ChannelConnect, tevens directeur van Sellair en organisator van het event. Aan het eind van zijn korte openingswoord haalde hij ook Arhur de Klerck van Nuvias, die de netwerkborrel aan het einde van de dag sponsorde, even op het podium.
Daarna was het woord aan country manager Marcel Molenaar van LinkedIn Nederland die bevlogen sprak over het belang van social selling. “Iedereen streeft op zijn eigen manier naar succes”, aldus Molenaar. “Maar om dat te behalen heb je altijd anderen nodig. Het LinkedIn-netwerk is er dan ook op gericht om (economische) kansen te bieden aan ‘alle leden van de wereldwijde workforce’. We proberen de gap tussen talent overal ter wereld en de locatie van dat talent te overbruggen en bij elkaar te brengen via het netwerk.” Molenaar stond ook stil bij de verschillen tussen ‘digital natives’ en de wat oudere garde die als de ‘digital immigrants’ werden aangeduid. Voor organisaties is het belangrijk om te investeren in sociale netwerken en daarbij zal het management van bedrijven aandacht moeten geven aan die ontwikkelingen op straffe van ‘vervreemding’ van de dagelijkse business. “Business leaders are social leaders”, zo hield Molenaar zijn gehoor voor. Hij besloot zijn presentatie met een paar handige weetjes en tips.
“Inmiddels zoekt 75 procent van de inkopers voorinformatie via het internet en social media en om daarbij goed uit de bus te komen is het noodzakelijk dat medewerkers beschikken over de juiste mindset, skillset en toolset. Zij vormen een belangrijke toevoeging aan het bedrijfsprofiel en dus loont het absoluut de moeite om hen te stimuleren om échte ambassadeurs van het bedrijf te worden. Op LinkedIn zijn antwoorden te vinden op alles rondom sociale media en social selling”, aldus Molenaar.
Handshake
Een primeurtje was ook de netwerk-app Handshake waarmee de bezoekers zich konden aanmelden met hun LinkedIn-profiel en vervolgens konden zien wie er ook aanwezig waren op het event. Daar konden ze met een Handshake invite met elkaar afspreken. Deze pagina’s bevatten een beknopt overzicht van de highlights die diverse exposanten presenteerden en zonder wiens inhoudelijke en financiële steun het event niet had kunnen worden gerealiseerd. Vanzelfsprekend zijn we hen daar zeer erkentelijk voor en kijken we met hen dan ook alweer met spanning uit naar de wintereditie van ChannelConnect LIVE op woensdag 29 november opnieuw in DeFabrique. Centraal thema is dan ‘De kansen van IoT voor het ICT-kanaal’. «