Climbing Everest 2019 – Over de parallellen tussen het managen van complexe ICT en expeditieklimmen – Hoofdstuk 4

hoofdstuk 4

Wilco Dekker is Manager Technologie Strategie bij VodafoneZiggo en heeft naast zijn werk een grote passie ontwikkeld voor expeditieklimmen naar de hoogste bergtoppen ter wereld. Na diverse ‘lagere’ beklimmingen is in 2019 het bedwingen van de Mount Everest het volgende doel. Behalve een gedegen fysieke voorbereiding is daar geld voor nodig en daarvoor zoekt Wilco sponsoren. Ook werft hij via de stichting ´Grenzen aan de Top´ fondsen voor Artsen zonder Grenzen.

ChannelConnect steunt Wilco door hem een communicatiepodium te bieden bij zowel de voorbereidingen als de expeditie zelf. Ter inspiratie van de collega’s in de branche trekt hij in deze en komende uitgaven van ChannelConnect, voorafgaand aan zijn expeditie, een aantal parallellen tussen de uitdagingen van het managen van steeds complexere ICT-omgevingen en die van het expeditieklimmen. Tijdens de expeditie zelf houdt hij ons periodiek op de hoogte van zijn wederwaardigheden.

Lees hier het vierde ´hoofdstuk´ van zijn visie op de overeenkomsten tussen het managen van complexe IT-vraagstukken

In het vorige nummer heb ik stap één tot en met vier beschreven. In dit nummer beschrijf ik stap vijf tot en met stap zeven, die als referentiepunten kunnen worden gebruikt om complexiteit te managen.

Stap 5 – Oefenen en leren
Tot nu toe brengt en leert elke berg me wel iets nieuws waardoor het pakket aan ervaring steeds meer groeit en mijn comfortzone steeds groter wordt. Op de Mont Blanc leerde ik dat training essentieel is. Op de Elbrus leerde ik dat je kleding en eten altijd moet aanpassen op weersomstandigheden en duur van de beklimming. Hoe beroerd je je ook voelt. Op de Aconcagua leerde ik dat je maag en darmen minder gaan functioneren boven de 5.500 meter en op de Denali hoe je twaalf dagen met drie man in een tentje overleeft en hoe je je wapent tegen 40 graden onder nul. In West Papoea leerde ik dat slapen cruciaal is om goede focus te houden. En zo kent elke berg die ik heb beklommen wel één of meerdere grote of kleine leerpunten. Ik zou de Mount Everest nooit gaan beklimmen zonder deze ervaringen en ik voel me nu comfortabel en sterk genoeg om de 8.848 meter hoge moedergodin der bergen te gaan beklimmen.

Het is bij de introductie van nieuwe technologieën niet veel anders. Om bekend te raken met de nieuwe technieken zijn trainingen noodzakelijk. Zodra de nieuwe kennis er is kan deze worden toegepast op de bestaande infrastructuur en zal dat tot nieuwe inzichten leiden. Elke cursus en kennis van nieuwe technologie leert je weer iets bij en verbreedt je ervaring. Het inroepen van expertise door specialisten en spiegelen van ervaring is vaak een winst in tijd die zich achteraf altijd terugbetaalt. Probeer vooral het wiel niet opnieuw uit te vinden en zoek zo nodig partnerships. Op die manier kan elke complexe situatie meester worden gemaakt.

Stap 6 – Overtuiging Het vergroten van je comfortzone gaat niet vanzelf
Ik heb daar veel tijd en energie ingestopt en veel bloed, zweet en tranen voor gelaten. Maar wel met een onbetaalbaar resultaat: de overtuiging dat ik nu de Mount Everest kan beklimmen. Door passie ontstaat focus en na focus komt de overtuiging.

En als die overtuiging er is ontstaat er een drive die je op de juiste koers houdt. Je weet dat je het kan, er is niets dat je dan nog kan stoppen. Precies hetzelfde wil je ook binnen een organisatie laten ontstaan. Als uiteindelijk de kennis en ervaring is opgedaan van al die nieuwe technologieën, en als je in gesprekken met leveranciers en partners van de hoed en de rand weet kan je creëren wat je voor ogen hebt. Je kan sturen waar je naar toe wilt en vasthouden aan je missie met de nieuwste middelen. Het is die overtuiging die je nodig hebt om een koers in te zetten en aan vast te houden.

Stap 7 – Overzicht
Met de kennis die ik nu heb opgedaan met alle bergen die ik heb beklommen, trainingen die ik heb gedaan, cursussen die ik heb gevolgd en oude rotten die ik heb gesproken, ben ik er van overtuigd dat ik de Mount Everest kan beklimmen. Ik kan alle ervaringen integreren in deze expeditie. Ik weet wat ik mee moet nemen, wat ik moet doen, wat ik kan verwachten, hoe ik mezelf moet redden, hoe ik op hoogte reageer, welke technieken nodig zijn, etc. Hierdoor ontstaat vertrouwen en kan je tijdens de reis veel meer genieten van alles om je heen.

Kortom, ik heb nu het hele plaatje in beeld. Het hele overzicht. Het mooie is dat de complexiteit waarin we verstrikt dreigen te raken gelukkig nog steeds uitpluisbaar is en stukje bij beetje onderzocht kan worden. Dat kost tijd en daarom is het goed dat veel bedrijven hier al mee bezig zijn. Nog niet begonnen, start dan vandaag. De 7 referentiepunten zijn een goede houvast om stukje bij beetje door de complexiteit heen te bijten. Eenmaal gestart dan volgt bij de juiste focus de overtuiging en integreert alles tot de complexe wereld waar we voorheen zo bang voor waren. Het heeft mij ook geholpen om van de Mont Blanc nu de Mount Everest te gaan beklimmen.

Lees hier deel 1 van deze serie.

En lees hier deel 2 van deze serie.

Of lees hier deel 3 van deze serie.

Wilco Dekker, Expeditieklimmer Mount Everest 2019
Dekker beklom al eerder de Kilimanjaro (5895m), Mont Blanc, (4810m), Elbrus (5642m), Aconcagua (6962m), Denali (12 dagen vast op 4350m door slecht weer), Carstensz Pyramid (4884m) en vele Alpentoppen in Frankrijk, Italië, Zwitserland en Oostenrijk.
Wil je meer weten over de beklimming van de Mount Everest of ben je geïnteresseerd in een sponsorpakket, neem dan contact op. Dekker zoekt nog geïnteresseerden die de beklimming van de Mount Everest wilen linken met hun bedrijf, project of activiteiten.

Stichting Grenzen aan de Top
www.grenzenaandetop.nl
wilco@grenzenaandetop.nl tel: 06-52763590

In de volgende nummers tot en met mijn beklimming in april 2019 wil ik nog een paar interessante thema’s belichten die hier nauw mee verbonden zijn. Het te lijf gaan van een complexe situatie vraagt om gezonde alertheid, breed inzicht en een vastberaden koers. Visionair leiderschap en strategisch management zijn daarin cruciaal. Daarover in de volgende hoofdstukken meer. (wordt vervolgd)

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]

Lees het artikel hier in PDF