Franklyn Cecilia, Field Technical Cloud Consultant bij Ingram Micro
Microsoft Azure is sinds september beschikbaar via de Ingram Micro Cloud Marketplace. Met ‘Franklyn-as-a-Service’ stelt de distributeur de expertise van Franklyn Cecilia beschikbaar om projecten en trajecten van resellers en eindgebruikers in goede banen te leiden. “De expertise van Franklyn geeft invulling aan de ‘value add’ van Ingram Micro”, volgens Gerard Mulder van Altios Cloud Experts.
In het gesprek met Field Technical Cloud Consultant Franklyn Cecilia van Ingram Micro en partner & adviseur Gerard Mulder van Altios Cloud Experts uit Apeldoorn komt de samenwerkingspraktijk en het ontwikkelprogramma van Ingram Micro voor Azure goed naar voren. “Altios is al jarenlang klant van Ingram Micro. Ze begonnen als afnemer van traditionele softwarepakketten, om vervolgens hun eigen datacenter in te richten en zagen legio kansen in de opkomst van de cloud”, zegt Cecilia.“ Daar wilden ze uiteraard iets mee doen. We hebben daarover diverse gesprekken gevoerd om samen een richting te bepalen, een plan op te stellen en een target te bepalen. Ze hebben diverse trainingen gevolgd en echt geïnvesteerd in de toekomst. En met succes. Altios is vooruitstrevend en heeft zich als pionier opgesteld. Zo is Altios één van de 180 Azure-cloudspecialisten binnen ons programma geworden. Dat aantal zal in de toekomst blijven groeien, mede gebaseerd op de succesvolle business cases die we inmiddels kunnen laten zien.”
Gelijkwaardigheid belangrijk
“Vanuit onze ‘traditionele’ reseller-rol als afnemer van producten bij Ingram Micro, komen we via Microsoft-licenties ook bij clouddiensten terecht en dus ook in contact met Franklyn”, aldus Gerard Mulder. “Je leest natuurlijk overde mogelijkheden van producten, maar wat er echt allemaal mogelijk is, leren we in gesprekken met experts zoals Franklyn, die invulling geven aan de ‘value add’ van Ingram Micro. We zien onszelf in de relatie met hen als partner op basis van gelijkwaardigheid, zoals we binnen onze eigen organisatie ook niet praten over klanten, maar over relaties. Dat zijn basisprincipes voor de lange-termijn- relaties waar we naar streven.”
Praktijk
“Onze relatie Ront Management Consultants uit Apeldoorn had alles nog op locatie staan en wilde naar de Microsoft cloud migreren. Zo kwamen wij voor de uitdaging te staan hoe we de complexiteit achter Azure voor de gebruikers ‘achter de schermen’ konden houden. Daar kwam de toegevoegde waarde van Ingram Micro tot zijn recht. Zij voorzien niet alleen in ICT-producten, maar ook in trainingen en persoonlijke aandacht op gebied van meer complexe ICT-vraagstukken, zoals cloud. Dat past ook bij de veranderingen in de markt, waarbij functionaliteit in de lead is binnen de klantvraag”, aldus Gerard Mulder van Altios Cloud Experts.
“Bij de klant stond centraal dat ze de beschikking hebben over bepaalde functionaliteiten en die in de vorm van cloudoplossingen terug willen zien”, vult Cecilia aan. “De oplossing moest meerdere platformen met elkaar kunnen verbinden en dat is best een pittige uitdaging.” “Dat wij daarvoor verschillende Microsoftcomponenten inkopen, weet de klant niet”, vervolgt Mulder. “Zij vragen onder meer een veilige omgeving, toegangsauthenticatie en flexibiliteit. Ook wilden ze niet in een willekeurig datacenter terechtkomen, zodat Microsoft Azure daarvoor de logische keuze was. Daarnaast werd en wordt er gewerkt met SharePoint en dat moest zowel op de traditionele als de nieuwe manier toegankelijk blijven. Op het landingsportaal zijn de essentiële functies beschikbaar, maar zonder complexiteit voor de gebruikers. Er wordt eveneens gewerkt met AFAS als boekhoudpakket, en dat moest zonder extra aanmelding via een single sign-on beschikbaar zijn. De adviezen van Franklyn zijn in zo’n maatwerk-traject onmisbaar. We hebben niet alleen de ‘achterkant’ gemoderniseerd, ook aan de voorkant zijn ze voor de gebruikersdevices overgestapt naar Microsoft Surface tablets en zijn wij Surface- partner van Microsoft geworden. De klant is echt een voorbeeld van een 100-procent Microsoft-gebruiker, niet alleen van de apparatuur, maar ook de werkplekken en de cloudomgeving waarop ze landen. Een heel verschil met de Citrixomgeving waar ze vandaan kwamen met een eigen Exchange server. We hebben alle gewenste functionaliteiten overgezet naar de cloud met Office 365.”
Verrassende uitkomst
De uiteindelijk gerealiseerde oplossing is de verrassende uitkomst van de diverse gesprekken die volgden op een ‘traditionele’ vernieuwingsaanvraag. “Ront Management Consultants wilde de inmiddels vijf jaar oude IT-infrastructuur te vernieuwen. Van een specifieke cloudvoorkeur was geen sprake. Maar toen ze vertelden dat ze van Exact wilden overstappen naar AFAS in de cloud, hadden we het bruggetje snel geslagen. Want waarom wel de belangrijke financiële administratie toevertrouwen aan de cloud, maar andere zaken als mail niet? Toen we ze konden overtuigen van de veiligheid van de Azure cloud en dat we zowel oudere als jongere gebruikers konden faciliteren met de mogelijkheid om op hun eigen manier te kunnen werken, zijn ze overstag gegaan”, aldus Gerard Mulder.
Ransomware
“Organisaties die de overstap naar de cloud overwegen, hebben, net als Ront, terecht vragen over de veiligheid van hun data in de cloud. Bij lokale aanbieders gaat het dan meestal om de vraag wat er gebeurt als de leverancier omvalt. Door met de Microsoft cloud te werken, zijn klanten ervan verzekerd dat hun data in een van de Europese datacenters staat en over de financiële soliditeit van deze wereldspeler hoeven zij zich ook niet direct zorgen te maken”, aldus Mulder. “Maar met de recente golf van ransomware-aanvallen zijn we extra alert op security-aspecten en het maken van back-ups. Microsoft Azure is door zijn omvang zeker wel een aantrekkelijk doelwit voor hackers, maar biedt aan de andere kant goede inrichtingsmogelijkheden om de beveiliging voor onze klanten optimaal in te richten.”
Advies
Een advies voor potentiële partners? “Cloud heeft de toekomst, maar is voor veel klanten nog geen ‘bewezen’ oplossing. Daar ligt voor ons de uitdaging, om samen met onze partners te laten zien dat het kan als ze erin geloven”, volgens Franklyn Cecilia. “Zij moeten het gewoon doen”, zegt Mulder, “Zij moeten zich niet laten afschrikken door de vele mogelijkheden, waardoor ze even door de bomen het bos niet meer zien. Bij twijfel, volg een Ingram Micro-training en laat je informeren en niet afschrikken door de
prijzen die online worden gezien. Vaak wordt gezegd dat Azure duur is, maar dat is niet de realiteit. Het gaat erom dat zij weten waarvoor ze het inzetten en dan is het helemaal niet duur. In de vergelijking met een on-premise oplossing worden vaak elementen zoals noodstroomvoorzieningen, redundantie, energiekosten of back-up faciliteiten vergeten.”
Meeschalen
”Waar het om gaat is het professioneel inspelen op de businessbehoeften van relaties en het afstemmen van de eisen en wensen van nu en niet op de verwachtingen van over tien jaar,” zegt Cecilia. “De cloud biedt de flexibiliteit om dynamisch mee te schalen met de actuele behoeften. We zijn dus eigenlijk ‘business optimalisators’ geworden die ervoor zorgen dat organisaties steeds over de juiste faciliteiten beschikken om optimaal te kunnen functioneren en we onze partners in staat stellen als ‘trusted advisor’ lange-termijnrelaties met hun eindgebruikers op te bouwen.” «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2017]