In het derde kwartaal van 2024 was er een heropleving in de smartphonemarkt met een stijging van 5%. Het totaal kwam daarmee op 310 miljoen stuks, het hoogste in één kwartaal sinds 2021. Dat schrijft Canalys in een overzicht.
Samsung handhaafde zijn positie als marktleider met 57,5 miljoen smartphones te verzenden, volgens Canalys grotendeels dankzij het succes van een strategisch portfolio in het instapsegment. De focus op betaalbare modellen hielp Samsung zijn leidende positie te behouden in een competitieve markt waar klanten steeds vaker prijsbewust keuzes maken.
Apple bleef een sterke tweede met 54,5 miljoen eenheden en behaalde zijn beste kwartaal ooit, deels door de populariteit van de nieuwe iPhone 16-serie in opkomende markten. Volgens Canalys is de vraag naar de iPhone 16-modellen een teken dat Apple aantrekkelijk is in verschillende prijsklassen, en heeft het daarmee succes in het aantrekken van nieuwe klanten in opkomende economieën.
Op de derde plaats staat Xiaomi, met 42,8 miljoen verscheepte toestellen. Het merk wist de concurrentie aan te gaan door zich te richten op zowel innovatie als betaalbaarheid, vooral in markten waar consumenten prijs-kwaliteitverhoudingen scherp in de gaten houden. Ook OPPO en vivo presteerden sterk en completeren de top vijf, met name door de robuuste vraag in de Aziatisch-Pacifische regio. In deze regio blijft de smartphonemarkt zich snel ontwikkelen en zijn merken met een flexibele strategie succesvol in het aantrekken van gebruikers die op zoek zijn naar zowel premium als budgetopties.
Hoewel de marktgroei voorzichtig positief is, blijven fabrikanten voorzichtig door het economische klimaat en wisselkoersschommelingen, schrijven de analisten van Canalys. Ze focussen op het optimaliseren van hun portfolio en het waarborgen van strategische prijs- en voorraadbeheer om aan de vraag van een veranderende consument te voldoen.