Tussen juni en september van dit jaar hebben onderzoekers van Barracuda meer dan een half miljoen phishing-e-mails geïdentificeerd en geanalyseerd die pdf-documenten bevatten met QR-codes.
Deze pdf-bestanden worden als bijlagen meegestuurd bij phishing-e-mails die merkimitatie en urgentie gebruiken om slachtoffers aan te zetten tot actie. Dit is een opvallende wijziging in de tactiek: tot nu toe stonden deze QR-codes doorgaans in de tekst van phishing-e-mails.
In de meeste samples die door Barracuda zijn onderzocht, doen oplichters zich voor als bekende bedrijven. In ruim de helft (51%) van alle aanvallen wordt Microsoft, waaronder SharePoint en OneDrive, geïmiteerd, gevolgd door DocuSign (31%) en Adobe (15%). Bij een klein aantal aanvallen doen oplichters zich voor als de HR-afdeling van het bedrijf van het beoogde slachtoffer.
Ontvangers worden gevraagd om de QR-code te scannen met de camera van hun mobiele telefoon, zodat ze een bestand kunnen bekijken, een document kunnen ondertekenen of naar een spraakbericht kunnen luisteren. Als ze dat doen, worden ze naar een phishing-website geleid die is ontworpen om hun inloggegevens te stelen.
Bepaalde sectoren, zoals de financiële sector, de gezondheidszorg en het onderwijs worden steeds vaker doelwit van QR-code phishingaanvallen vanwege de gevoelige gegevens waarmee zij werken. Vooral mkb-bedrijven bedrijven zijn extra kwetsbaar, omdat zij vaak niet de geavanceerde securitytools hebben die nodig zijn om zich te kunnen beschermen tegen deze phishingtechnieken.