Met het thuiswerken wordt er regelmatig bedrijfsinformatie opgeslagen op persoonlijke cloudopslagdiensten, zoals Dropbox, Google Drive of Box.
Dat blijkt uit het het Nationaal Thuiswerkonderzoek, uitgevoerd door uitgeverij VakWereld onder ruim 1.000 Nederlandse thuiswerkers.
Opmerkelijk in het onderzoek is dat het voor meer dan 90% van de respondenten duidelijk is dat ze werken met gevoelige informatie. De meeste respondenten zijn zich er wel bewust van dat ze met gevoelige informatie werken, maar uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een kwart van hen die informatie bewaart in die genoemde ‘filesharing applicaties’ of zelfs op de eigen pc. Dat is voor zakelijk gebruik van vertrouwelijke gegevens geen ideale oplossing.
“Daar komt bij dat voor 63,2% het gebruik van eigen apparaten normaal is. Dat maakt het informatiebeheer nog onbeheersbaarder”, stellen de onderzoekers.
Niet alleen het zakelijke gebruik van privé-cloudaccounts of privé-pc’s is een risico op een datalek, een deel van de respondenten (37,7%) zegt niet altijd digitaal over de juiste, actuele en/of volledige informatie te kunnen beschikken. Dat leidt tot extra stress bij werknemers.