De enorme behoefte aan connectiviteit de afgelopen weken, of dat nu voor video-vergaderen is of voor het met meerdere mensen in een woning kijken naar Netflix, heeft het belang van out-of-band management nadrukkelijk aangetoond, weet Marcel van Zwienen, Sales Manager Benelux IT Solutions bij Vertiv. “Al deze connectiviteit gaat via de edge, dus die randen van het netwerk moeten goed benaderbaar zijn. Dit beheer doe je met switches en dankzij out-of-band management kun je er een groot, remote te beheren, virtueel datacenter van maken.” Van Zwienen geeft aan nog nooit zo veel van deze switches te hebben verkocht als afgelopen maand april. “Telco’s begrijpen hoe belangrijk een stabiel netwerk juist nu is en weten dat ze moeten investeren om geen reputatieschade op te lopen.”
Kortom, in de telecommarkt had Vertiv genoeg te doen en een case bij VodafoneZiggo die de onderneming samen met Improved IT verzorgt, getuigt van een succesvolle inzet van out-ofband management.
Remote beheer
“Grote telco’s, zoals VodafoneZiggo, hebben doorgaans meerdere gecentraliseerde datacenters”, legt Van Zwienen uit. “Dat kunnen eigen datacenters zijn, of gehuurde. In beide gevallen wil je er zo min mogelijk mensen hebben rondlopen.” Dat is mogelijk door remote alle hardware te benaderen en te managen. “Voor dit soort bedrijven zijn de netwerkswitches heel belangrijk in de totale connectiviteit – uiteindelijk moet over deze switches zowel telefonie, als tv en internet heen. En wel op de meest stabiele manier.”
Daarbij is het, volgens de Sales Manager Benelux van Vertiv, goed te bedenken dat een dergelijke infrastructuur niet vanaf de grond ‘nieuw’ is opgebouwd. Bij VodafoneZiggo bijvoorbeeld, komt bestaande apparatuur van UPC, Ziggo, Vodafone en wellicht nog Libertel bij elkaar. “Dat alles moet op afstand beheerd kunnen worden.”
Nils ‘t Hart, Sales Director bij Improved IT licht dit verder toe: “VodafoneZiggo kent vier regio’s in Nederland. Dit zijn Noordwest, Zuidwest, Noordoost en Zuidoost. Per regio zijn er twee technici die rondrijden en continu bezig zijn om locaties uit te rollen met connectiviteit. Die bestaat uit hardware, maar ook de console server van Vertiv zit daarbij.” De provider gebruikt 10 tot 15 grote landelijke datacenters, naast ongeveer 60 regionale. Daarnaast zijn er nog tussen de 600 en 700 lokale datacenters. ‘t Hart: “De lokale centers staan in woonwijken, dat zijn kleine gebouwtjes van drie bij vier meter. Er staan twee 19’’-racks in, naast airco, voeding en connectiviteit. Ook hier wordt apparatuur van Vertiv gebruikt.” Het doel is, dat de twee technici per regio weliswaar nieuwe locaties uitrollen en hardware installeren, maar niet op pad gaan voor beheer.
“Het is niet efficiënt om telkens als er zich een configuratiefout of incident voordoet een medewerker op pad te sturen. Dat kost geld en kan leiden tot continuïteitsproblemen”, weet Van Zwienen (Vertiv). “Je ziet bij veel grote ondernemingen een verschuiving van het datacenter naar de edge, maar eigenlijk wil je gewoon vanuit één oplossing als interface, of portal, toegang tot alle toestellen in het netwerk.”
Centrale tool
Dit remote management kan niet via het core-netwerk gaan, maar loopt via een apart glasvezelnetwerk. Nils ‘t Hart: “Daarover wordt de belangrijke infrastructuur gemanaged. Separaat van het core netwerk. Hier wordt dan de out-ofband technologie voor gebruikt.”
‘t Hart maakt duidelijk dat het enorme aantal devices en locaties een centrale beheertool vereist: “Je hebt per locatie een losse console server, daar wil je graag een gecentraliseerde beheerschil overheen leggen. Op die manier bouw je eigenlijk een groot virtueel datacentrum. Alles is centraal te benaderen, te beheren en te upgraden.” Improved IT zet voor deze beheerfunctie DSView in, een softwaretool van Vertiv. “Die tool vergemakkelijkt het beheer enorm.”
‘t Hart gaat nog kort in op de ‘lappendeken’ aan systemen waarover Van Zwienen al sprak. “In steeds meer omgevingen worden nu gestandaardiseerde oplossingen uitgerold. Zo maakte UPC in het verleden geen gebruik van de console server van Vertiv, maar moet dat nu wel doen. Op corporate niveau wordt de standaard vastgesteld.” Het is, legt ‘t Hart uit, dan ook niet zo dat eerst ergens in Nederland een pilot werd gedaan en daarna langzaam wordt uitgerold. “Er is een standaard gedefinieerd en die wordt uitgerold. Daarbij is het interessant te vermelden dat er ook locaties zijn waar de apparatuur al wat langer draait. Zo draaien er nog op verschillende locaties switches van Avocent. Die worden nu meteen vervangen. Dit betekent dat de samenwerking nog een tijd zal lopen.”
Digitale roadshow
Vorig jaar maart maakte Vertiv een nieuw partnerprogramma bekend en koppelde daaraan de wens het aantal partners te laten groeien. Nu geeft de onderneming aan dat het aantal partners gestaag groeit en dat Vertiv zich blijft focussen op het uitbreiden daarvan. Eerder dit jaar startte Vertiv een roadshow waarbij verschillende landen en steden op de agenda stonden (ChannelConnect schreef daar eerder over). Op 17 maart was Nederland aan de beurt, maar de sessies werden stopgezet na de uitbraak van COVID-19. Daarom lanceerde Vertiv een serie webcasts waarmee op EMEA-niveau resellers kennis maken met het portfolio.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – incl Datacenter & Cloud special 2020]