Om deze groei het hoofd te bieden en de vitale IT-infrastructuur te ondersteunen moesten stappen worden gemaakt. Tegelijkertijd moesten er strenge veiligheidsmaatregelen worden genomen, ten aanzien van COVID-19, vertelt Patrick Eshuys, Senior Director Operations Benelux.
Hoe was jullie initiële reactie op de uitbraak van COVID-19?
“Wij namen meteen maatregelen ten aanzien van COVID-19. Juist omdat we internationaal opereren, konden we lering trekken uit ervaringen in andere markten. Het belangrijkste is de gezondheid van onze medewerkers, klanten en partners en het up-and-running houden van vitale, digitale infrastructuur. De maatregelen die we daarvoor namen gelden nog steeds. Zo is er bijvoorbeeld een scheiding tussen kantoorpersoneel en onze datacentertechnici. Ook mogen onze technici niet van het ene datacenter naar het andere.”
De datacenters zijn dus in bedrijf, maar ik kan me ook voorstelen dat het aantal fysieke bewegingen nihil is?
“Het is drukker qua werkzaamheden, maar dat betekent inderdaad niet dat er ook meer mensen aanwezig waren en zijn in onze datacenters. Voor veel klanten was het lastig, of zelfs onmogelijk, om onze datacenters te bereiken. Daarom hebben wij veel activiteiten overgenomen. Denk hierbij aan patchen of installeren van apparatuur. Klanten konden wel hardware aanleveren, maar hun personeel kon hier niet komen. Met onze Smart Hands-dienst konden we de activiteiten van onze klanten up-and-running houden in onze datacenters en hoefden alleen onze eigen medewerkers fysiek aanwezig te zijn.”
Hoe gaan partners met de situatie om?
“We doen veel zelf, maar hebben natuurlijk externe partners nodig, waar je goede afspraken mee maakt. Neem bijvoorbeeld Beveco. Zij leveren belangrijke infrastructuur voor ons in de vorm van access- en monitoringsystemen. De monitoringsystemen geven continu aan wat de status is van de installaties, dat is belangrijk voor de continuïteit.
‘Wij namen meteen maatregelen ten aanzien van COVID-19 om de vitale digitale infrastructuur te ondersteunen’
Denk hierbij ook aan toegangssystemen: je wil continu kunnen controleren hoeveel mensen er aanwezig zijn in een bepaald datacenter. Het is essentieel dat onze partners dezelfde kwaliteitseisen hanteren en aansluiten bij onze eisen met betrekking tot de veiligheidsmaatregelen.”
Wat brengt de nabije toekomst?
“Veel bedrijven zitten in een lastige situatie: denk aan de horecabedrijven en de reisbranche, die het erg moeilijk hebben momenteel. Natuurlijk zijn er ook bedrijven die groeien, zoals platformen die thuiswerken ondersteunen of streamingsdiensten zoals Netflix. Als facilitator van digitale infrastructuur, ondersteunen wij beiden – want de toekomst voor alle bedrijven, is digitaal.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – incl Datacenter & Cloud special 2020]